Mijn persoonlijke SEO keuken

Als we eens kijken naar de wereld van SEO en wat er allemaal te doen is, dan kom je vaak al snel tot de conclusie dat er enorm veel kan. Maar daar houd het niet op. Op het internet vind je misschien wel letterlijk duizenden tools terug welke je op gebied van SEO verder zouden moeten helpen.

Zouden is in die laatste strekking het steekwoord want dat is lang niet altijd het geval.  Je moet toch een aardig stukje filteren op gebied van tools om daadwerkelijk bij degene te komen die je echt verder kunnen helpen.

Op het web waan je al snel in het wilde westen als het aankomt wat er allemaal is. Daarom ben ik wel zo open en duidelijk om je eens te laten zien wat ik zoal gebruik.

Een kijkje in mijn persoonlijk “SEO keuken”

Veel partijen willen juist niet loslaten wat ze gebruiken om je te voorzien van de inzichten die ze je kunnen aanleveren. Je kent vast wel de quote “Knowledge is Power” (kennis is macht) wat vaak toegekend wordt aan Sir Francis Bacon. Het is iets wat tot de tijd van vandaag nog steeds van toepassing is.

Zonder kennisdeling worden wij als geheel niet beter

Maar als je wil werken naar een betere wereld en een betere web-ervaring voor iedereen dan moet je ook geregeld zorgen dat kennis gedeeld wordt en dat betekend ook een stuk transparanter zijn over hoe en wat je gebruikt om te doen wat je doet.

Jaja dat klinkt een beetje als een beter milieu begint bij jezelf, maar tot op bepaalde hoogte is dat ook gewoon zo.

Om vanuit mijn kant een steentje daaraan bij te dragen heb ik besloten om een ‘kijkje in mijn persoonlijke SEO-keuken’ te geven van de tools die ik op gebied van SEO structureel gebruik om mijzelf en klanten te voorzien van inzichten en meer.

Dit zodat je zelf een second opinion kunt doen op de inzichten die jezelf hebt of via een andere partij krijgt. Maar daarnaast ook om te zorgen dat ikzelf transparant ben.

Wellicht zelfs dat ik misschien andere bedrijven of professionals via deze weg een stukje kan inspireren om hetzelfde te doen.

Het is natuurlijk lastig om alles tot in detail uit te leggen van iedere tool en daarom zal ik beknopt (voor zover ik ooit echt beknopt ben) per tool toelichten waarom ik de desbetreffende tool gebruik en wat voor toegevoegde waarde deze bieden voor zowel mijzelf als voor potentiële klanten.

Voorkeur

Let wel het gaat hierbij om tools die ik persoonlijk in gebruik heel aangenaam vinden, maar dat kan natuurlijk per persoon verschillen. Het is mijn voorkeur en je bent op mijn medium, dus je zult het er maar mee moeten doen 😉

Google Analytics

Google Analytics Deze zal voor de meeste mensen geen verdere toelichting nodig hebben. Google Analytics is een gratis dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven.

Het doel van Google Analytics is om de beheerder van een website een zo duidelijk mogelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en pagina-weergaves. Aan de hand van deze informatie kan een webmaster eventuele reclamecampagnes of zelfs delen van de website aanpassen aan het gedrag van de bezoeker om zo meer omzet (conversie) te kunnen behalen.

Zoals je kunt begrijpen kunnen de inzichten die je hiermee verkrijgt alle kanten op gaan, of je inzicht wil hebben in het verkeer, of doelen (conversies) behaald worden en ga zo maar door.

Hedendaags is een website zonder Google Analytics niet meer voor te stellen.

Bijna iedere applicatie die ook maar iets op gebied doet van SEO zal er een koppeling mee kunnen maken. Het hebben van dit inzicht is voor iedereen die zich op het gebied van zoekmachine optimalisatie bezighoudt van onschatbare waarde.

Zorg er dus voor dat ook indien je zelf er niet in zal gaan duiken dat de Google Analytics code toegevoegd wordt aan je project. Want ook al begin je later pas met SEO of besteed je dat uit aan een web-bureau dan is het hebben van inzicht in de huidige historie ontzettend waardevol.

Actiepunt; Als je dit niet weet, check het dan met behulp van de Google Tag Assistant extensie of vraag het aan je developer. Indien je het niet hebt, foei, zorg dat je dit regelt!

Link; https://analytics.google.com/analytics/web/ 


Screaming Frog

Screaming Frog Een tool die minder bekend in de oren zal klinken maar zo ontzettend veel inzicht mee te verkrijgen is, is Screaming Frog.

Screaming Frog geeft je snel een overzicht van de pagina’s en bestanden op je website met alle bijbehorende eigenschappen die ze kunnen hebben. Screaming Frog crawlt alle URL’s van een website, en maakt dan rapportages met de belangrijkste gegevens. Om wat voorbeelden daarvan te geven:

  • Hoeveel pagina’s, afbeeldingen en bestanden (zoals pdf’s) heb je op je website;
  • Pagina’s die geen meta description hebben, of een te korte of te lange description;
  • Afbeeldingen die geen alt teksthebben, of een te lange alt tekst;
  • Links die op je website niet (meer) werken (404s).

En zo kan ik denk ik nog wel een heel item besteden aan alleen al de mogelijkheden van deze tool alleen, maar dat is misschien voor een andere keer.

De tool kent een gratis variant waaraan de nodige limitaties van toepassing zijn zie ook; https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/pricing/. Maar de gratis variant kan je wel helpen met het krijgen van een goed beeld van de mogelijkheden van de tool.

De betaalde variant is echter ontzettend aan te raden!

Link; https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/ 


SERanking

SERanking SERanking is een betaalde tool welke als voornaamste de posities in de rankings bij houdt voor je.

Hiermee bedoel ik dat ze gebaseerd op je domein en zoekwoorden de positie veranderingen bijhouden. Iets wat als je bezig gaat met optimalisatie met het oog op het beter naar voren komen in de zoekmachines zeer handig kan zijn.

Afhankelijk van de pakketvorm die je afneemt kan het systeem dit voor de gewenste domeinen per dag, per 3 dagen of per week voor je doen.

Dat is de core-feature van SERanking maar daar houdt het niet op;

  • Website audit
  • On-page SEO Audit
  • Backlink checker
  • Backlinks monitoring
  • Keyword suggestion tool
  • Keyword grouping
  • Page changes monitoring
  • Marketing plan
  • Competitor research

Kortom SERanking is een tool die op enorm veel manieren in te zetten is.

Features zoals de competitor research maken van het een uiterst bruikbare tool; hiermee kun je namelijk ook je concurrenten vergelijken om direct inzicht te krijgen in hoe zij bepaalde zaken aanvliegen EN hoe ze daarop ranken.

Link; https://seranking.com/ 


SocialPilot

SocialPilot Social Media, anno 2018 is het iets waar je actief mee om moet gaan. Maar het bijhouden van alle Social Media kanalen waarop je actief bent kan een heel karwei zijn als je dat handmatig moet doen.

SocialPilot is een tool welke je het moeten gaan naar iedere los Social Media uit handen neemt. Maar dat zou te kort door de bocht zijn want SocialPilot doet nog zoveel meer. Je krijgt de mogelijkheid om met groepen te werken zodat je updates met een aantal klikken direct naar alle betrokken Social Media kanalen kunt zetten.

SocialPilot kan met behulp van RSS ingericht worden, geeft curated content (content gebaseerd op je medium en op termen), geeft concrete statistieken over hoe je het op Social Media kanalen doet, een Social Media kalendar (waar je met concrete blokken kunt werken om content in te plannen). Daarnaast is SocialPilot qua impact ook makkelijk uit te lezen in Google Analytics.

SocialPilot neemt je ontzettend veel tijd uit handen om zo op een makkelijke en structurele manier je uitingen / content op je social media kanalen te krijgen.

Link; https://www.socialpilot.co/ 


Keyword Hero

Keyword Hero Een tool die ik wat meer recentelijk in gebruik heb genomen is Keyword Hero. Keyword Hero lost een probleem wat in Google Analytics sinds enige jaren speelt op; Het kunnen zien op welke organische zoekwoorden er mensen naar je website / platform komen.

En het mooiste daarvan is; dat doet Keyword Hero in Google Analytics zelf.

Even een klein stukje toelichting; Sinds ongeveer 2012 geeft Google deze zaken niet meer weer. Het enige wat je concreet te zien krijgt is {not provided} wat natuurlijk super nuttig is. (Voor referentie; In je Google Analytics property ga je naar Acquisitie > Organische zoekwoorden)

Keyword Hero lost dit op door een kopie te maken van Google Analytics property (de zogenaamde Keyword Hero view) en op dezelfde plek (Acquisitie > Organische zoekwoorden) je wel de nodige inzichten te geven. Het voordeel van weten hoe mensen organisch bij je binnenkomen is natuurlijk dat je dan goed kunt beoordelen of je aan da vraag (de zoekintentie) al dan niet voldoet.

Keyword Hero kun je gratis mee beginnen maar hoe meer inzicht je wilt hebben (en hoe groter je website of platform is) kan het een optie zijn om over te schakelen op een betaalde oplossing.

Link; https://keyword-hero.com/ 


Extra tip

Sommige tools hebben in bepaalde vormen wat overlap zoals je misschien kunt aflezen uit de mogelijkheden welke ze bieden. En dat is een belangrijke tip die ik buiten de bovengenoemde tools mee wil geven;

Kijk altijd goed naar de core features van een tool en wat die voor toegevoegde waarde kunnen hebben voor jouw doeleinden. Extra features kunnen mooi zijn maar zouden niet de reden voor de keuze van een tool mogen zijn.

Alle tools?

Eerlijk gezegd zijn dit misschien wel de voornaamste tools die ik zoal gebruik. Zijn dit ze allemaal, nou nee, maar het hangt ook een stukje af van de hoe en wat. Andere eervolle vermeldingen hier zijn onder andere; Google Structured Data Tool, Google Pagespeed Insights, Pingdom, GTMetrix, SEOSiteCheckup, Dareboost, SemRush, MajesticSEO en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Een gedeelte van de bovenstaande tools is niet puur SEO en daarom hier niet opgenomen. Een ander gedeelte zijn tools die ik niet altijd gebruik, maar bij situaties die daarom vragen.

PS; ik krijg voor geen een van de genoemde tools betaald om ze te noemen of wat dan ook. Het zijn simpelweg de tools die ik gebruik en waarvan ik persoonlijk vind dat iedereen moet weten.

Vraag waar nodig om hulp

Ik hoop dat deze klein “kijk in mijn keuken” van wat ik persoonlijk zoal gebruiken voor SEO doeleinden je verder heeft kunnen helpen.

Mocht je nou toch nog tegen zaken aan lopen, op gebied van SEO, waar je de nodige hulp bij kunt gebruiken, neem dan vrijblijvend contact op met me zodat we samen kunnen kijken wat we kunnen betekenen voor elkaar.

PS: over de header bij dit item … kom op ik ben een Nintendo fan … die kans kon ik toch niet laten liggen!

Laat een Reactie achter