Content content en nog meer content

We horen het allemaal van iedereen die ook maar een graantje kennis heeft van websites, of SEO. Content is onmisbaar. Content is KING. En voor je denkt dat ik je van iets anders wil gaan overtuigen, nee dat is ook zo maar content moet goed zijn en dat is naast het opbouwen van een constante content flow ook niet zo makkelijk als het lijkt.

Omdat content een enorm begrip is, is dit item wat extra lang trouwens, je bent gewaarschuwd.

Waar begin je als het op content aankomt?

Voor je gaat beginnen met het uitwerken van je content is het belangrijk om een goed beeld te hebben van een aantal zaken.

Doelgroep / Demografie

Je moet een goed beeld hebben van aan wie je je content gaat brengen. Heel simpel gezegd moet je weten wie je doelgroep / demografie zijn. Dit zodat je een goed beeld hebt van op welke manier je het beste met ze kunt communiceren (formeel/informeel, in depth/low level).

Zonder dat je dat in ieder geval in grote lijnen bepaald het is het zonde om bezig te gaan met het schrijven van content. Want past het bij je doelgroep / demografie, licht het in hun directe interesses en zijn die een verlengde van jouw producten / diensten.

Zo kun je bijvoorbeeld dieper in gaan op producten of diensten van je website maar welke ga je primair op inzetten? Dat kan gebaseerd zijn op marges, op wat populair is (wat niet per definitie een slecht iets is), op interesses specifiek van je grootste doelgroep.

Met behulp van analytische tools zoals Google Analytics kun je een beeld krijgen van je doelgroep en demografie.

Het gevoel

Mooi je weet met welke doelgroep je gaat communiceren. Nu is het voor je gaat schrijven goed om te kijken naar wat voor schrijfstijl / tone of voice en zelfs brand voice (merkstem) bij je past. Want je schrijft anders als je doelgroep de jeugd is of bijvoorbeeld ouderen.

En dan bedoelen ik zelfs nog buiten het kiezen tussen informeel en formeel. Je legt zaken heel anders uit als het om de ene of de andere doelgroep gaat.

Maar kijk ook vooral naar interesses, vaak kun je op een dergelijke manier afleiden of iemand wel of niet technisch is ingesteld wat je weer kan vertellen van of je doelgroep wel of niet houdt van technisch diepgaande items.

Soms is dat wat lastiger en dan moet je gewoon die eerste stap nemen. Je kunt dan ook overwegen om een pilot te doen waarin je A/B test met bijvoorbeeld Google Optimize welke content het beter doet.
Daarnaast is er 1 belangrijke tip die ik je mee wil geven nog voor we echt aan je content gaan beginnen; zorg dat de manier waarop je gaat schrijven ook doorvloeit in je algehele website / webshop.

Als je op je blog / nieuws gedeelte informeel en casual jezelf uit maar op de rest van je website formeel en zakelijk dan kant dat een heel raar contrast geven aan je potentiële klanten. Dat wil niet per se zeggen dat dat niet kan, het kan indien je dat ook een duidelijke scheidingslijn maakt zelfs werken.

De boodschap

Heel goed, je weet op wie je je gaat richten als het op content aankomt en op welke manier je het ze gaat brengen. Nu zijn we zover om echt te gaan denken over je content en de boodschap die je wilt overbrengen in je content.

Hoewel het makkelijk klinkt kan het duidelijk krijgen van de boodschap die wilt overbrengen in je content niet altijd even makkelijk zijn. Want als je content schrijft doe je dat vaak met een voor jouw achterliggend doel, denk daarbij aan bijvoorbeeld conversie (omzet). Daar is niks mee maar als je alleen een product als een sale (upsell) promoot en dat er te dik oplegt zullen mensen in veel gevallen je content links laten liggen.

Je moet bij het brengen van je boodschap als het gaat om een dergelijk doel je content op zo’n manier brengen dat het interessant is voor je bezoekers maar je nog steeds subtiel verwijst naar je product/dienst.

Hierbij komen call to actions (CTA’s) kijken welke een belangrijke rol vormen om je boodschap en misschien ook wel je intentie duidelijker te maken. Goed gebruik van CTA’s in je informatieve content kunnen zeker weten bijdragen aan de conversie.

Bij het schrijven van content moet je daarnaast altijd rekening houden met het feit dat mensen graag zaken in goed verdeelde ‘brokken‘ liever zullen bekijken / lezen ten opzichte van een grote/lange lap. (niet mijn sterkste kant helaas)

Om tevens een mythe in SEO-land te ontkrachten;

Er is geen minimale lengte voor een goed stuk content. Vaak hoor je minimaal 300 woorden bij voorkeur 700 woorden. Je content moet voor hetgeen wat je in de boodschap wilt vertellen passend zijn. Dat hangt totaal af van wat je wilt gaan vertellen, hoe je het gaat vertellen en aan wie je het gaat vertellen.

Wel bestaat er zoiets als thin content. Dat speelt op het moment dat je een pagina hebt waar nagenoeg geen concrete tekst is die samenhangt met de title en het algemene onderwerp van de pagina.

Thin content wil je voorkomen, maar ga niet met het doel van zoveel woorden minimaal schrijven. Dan ga je schrijven met een verkeerde intentie. Schrijf zoals het natuurlijk komt, zoals je het aan je doelgroep zou willen vertellen. Dat is vele malen belangrijker dan de uiteindelijke lengte van je content.

Gebruik van media

Bij het maken van content mag ook de kracht van gebruik van media niet onderkent worden. Maak waar mogelijk gebruik van video, afbeeldingen, infographics, audio (waar van toepassing) etc. Al deze aspecten kunnen je content helpen verdelen in de eerdere genoemde ‘brokken’.

Vergelijk het met een goed boek; een goed boek heeft op de juiste plekken, illustraties, een speciale toelichting of een andere manier waarmee de content opgebroken wordt.

Wel is het belangrijk om bij gebruik van media te zorgen dat het zo optimaal mogelijk wordt ingericht. Bij afbeeldingen; gebruik geschikte filenames, passende ALT en TITLE attributen en optimaliseer de afbeelding qua resolutie en bestandsgrootte voor het web.

Ga hier niet mee overboord; als je uiteindelijk meer media gebruikt dan je tekst hebt die het ondersteund kan dat doorslaan in de verkeerde kant.

Video

Video kan daar een uitzondering op zijn. De reden daarachter is heel simpel; als mensen hebben we het liefste dat we ons antwoord / het doel op een zo makkelijk mogelijke manier ontvangen.

Kijk maar eens naar hoe zoeken veranderd is als voorbeeld; vroeger zocht je vaak hoe je iets moest doen op Google, nu zal je in ontzettend veel gevallen op Youtube zoeken met een visueel voorbeeld van hoe iets gedaan wordt.

De kracht van video moet je dan ook zeker niet onderschatten. Als je als partij de middelen hebt om dit in te zetten (er komt natuurlijk wat meer werk bij kijken (plannen, opnemen, monteren)) dan is het zeker iets wat aan te raden is.

Deel je content

Als je content hebt geschreven moet je zorgen dat je de content wereldkundig gaat maken.

Social media kan daar enorm bij helpen. Zorg dat je vertegenwoordigd bent op de kanalen waar je doelgroep / demografie ook te vinden is en zorg dat je het geschreven item met een link terug naar je medium deelt.

Op die manier kun je namelijk ook zien hoeveel impact social media kanalen hebben op het verkeer etc.

Maar denk ook zeker aan het kunnen inschrijven op je content met behulp van een nieuwsbrief. Zo kun je het klantenbestand wat je daarop ontwikkeld periodiek op de hoogte houden van ontwikkelingen middels de content die je schrijft.

Opnieuw delen

Content later opnieuw delen is ook niet slecht, alleen is het dan aan te raden om te kijken of je content nog steeds actueel (up-to-date) is of dat je hem moet voorzien van nieuwe informatie.  

Oude content zijn je bouwstenen

Ondanks dat content oud is kan het zijn dat die content de fundering is geweest voor het bouwen van de rest van je platform / website. Dat zal niet voor alle content zo zijn maar iedereen heeft deze bouwstenen.

Joost van der Valk, van Yoast SEO (https://yoast.com/), heeft bijvoorbeeld niet voor niets de optie voor cornerstone articles opgenomen in zijn plugin die door miljoenen mensen gebruikt worden wereldwijd.

In feite bedoel zowel hij als ik hetzelfde als we het over bouwstenen / cornerstore items hebben. Zonder je ‘oude’ content was je niet waar je nu bent.

Het is daarom een goede zaak om geregeld te kijken naar je oude content om deze te beoordelen op waarde en nog veel belangrijker om te kijken hoe je deze beter of zelfs actueel relevant kunt maken.

De waarde van oude content

Oude content heeft altijd een waarde alleen zitten er net zoals in de grond of mijnen verschillende vormen van waarde in. Niet alles is namelijk een concreet bouwstenen, soms zijn het de kleinere stenen en soms heel grote keien. Dat is ook wat het inschatten van waarde soms zo lastig maakt, je moet er namelijk echt naar kijken om te realiseren wat er mogelijk is.

Yoast heeft dat proces makkelijker gemaakt voor gebruikers van WordPress. Dit omdat je items waarvan je op voorhand vermoed dat het fundering vormt of op een andere manier sterk zal zijn voor je kunt aanmerken als Cornerstone articles. Maar om dat met terugwerkende kracht te doen vergt misschien iets meer dan alleen het aanvinken.

Je moet dat beoordelen en waar nodig vervolgacties nemen.

Daarnaast is dat een specifieke oplossing voor WordPress. Ondanks dat WordPress een heel aanzienlijk markt-aandeel heeft (circa 28%) is het natuurlijk niet de enige speler op het internet.

REPOUR!

Tijdens mijn tijd bij LanthopusX heb ik een techniek bedacht voor het hergebruiken van oude content met de naam Repour. Repour is een werkwoord in het Engels voor het opnieuw schenken. Iets wat je met content ook kunt doen. Maar je vraagt je vast af waar REPOUR voor staat;

Research, Evaluate, Project, Optimize, Update, Republish

Deze stappen zijn namelijk nodig om een goed beeld te krijgen van de waarde van je ‘oude’ content en om daar vervolgens nog sterkere content van te maken. Content welke dan ook zeker een extra meerwaarde heeft en een nog sterker bouwstenen zal vormen.

Laten me je de verschillen stappen van REPOUR toelichten;

Research

Hier begint het je moet eerst een goed beeld hebben van je oude content. Maar daarnaast moet je kijken naar wat er mogelijk is om je content te versterken. Dat kan door bijvoorbeeld actuele ontwikkelingen het geval zijn.

Evaluate

Als je weet wat voor content er is welke een goed raakvlak heeft met bijvoorbeeld een actuele ontwikkeling.

Dan is het tijd om te kijken hoe deze content het nu doet. Kijk naar de lengte van de content, de schrijfstijl eigenlijk naar alle aspecten waar je ook bij het schrijven van je nieuwe content rekening mee houdt. Vaak heb je namelijk scherpere standaarden als je langer bezig bent met het maken van content voor je platform / website.

Project

Na het evalueren is het aan te raden om een schatting te maken van de acties die nodige zijn om je content te verbeteren. Dit zodat je een raming kunt maken van de tijd en dus het geld wat het kost. Is het verbeteren het namelijk waard, een belangrijke afweging die je moet maken.

Optimize

Zoals kort aangehaald kan er jaren tussen content zitten. In die jaren zijn er verschillende (technische) ontwikkelingen wellicht geweest op gebied van SEO, SEA en mogelijk andere vlakken. Het is natuurlijk raadzaam om waar nodig zorg te dragen dat je oude content aan de nieuwste eisen voldoet.

Dit zodat je content het best mogelijk zijn doel kan bereiken.

Update

Als je content op technisch gebied helemaal mee kan dan is het tijd om de content te updaten. Dat kan betekenen dat je content moet rectificeren, of soms zelfs moet reduceren, om het her-bruikbaar te kunnen maken met de ontwikkelingen die plaats hebben gevonden.

Ook kan het zijn dat je juist in dit gedeelte de vorm van je items anders wilt maken.

Republish

Als je content voorziet van de nodige aanpassingen dan is het ten zeerste aan te raden om content ook opnieuw in de spotlight te zetten. Een revisie die via je homepage of nieuws sectie naar buiten gaat zal namelijk eerder de aandacht trekken dan een aangepast bericht wat lastig te bereiken is.

Een andere optie kan zijn om in een nieuw artikel wat relevant is te verwijzen naar de nieuwe variant van je content.

Het belangrijkste is hoe je het went of keert dat je de aandacht van je doelgroep / demografie weet te focussen op de herziening.

REPOUR niet te snel

Soms is het toevoegen van iets op wat er al bestaat iets lastiger dan simpelweg het bijschenken. Soms moet je het nieuwe eerst laten bezinken alvorens je het aan het bestaande toevoegt.

Met de snelheid waarin ontwikkelingen kunnen plaats vinden kan content die je onlangs gemaakt hebt al achterhaald zijn. Het is altijd goed om een goede balans te vinden als het aankomt op het inspringen direct op de actualiteit ten opzichte van het repouren van oude content.

Er zijn daarvoor geen harde lijnen maar een goed startpunt zou kunnen zijn om alleen je oude content te voorzien van het nieuwe als het zich meetbaar bewezen heeft of feit is geworden.

Evalueer je content

Je hebt je content opgeleverd en de wereld in gelanceerd. Netjes maar ons werk zit er dan nog steeds niet op.

Om te bepalen of je content het goed doet moet je periodiek kijken wat het doet. Dat kan betekenen dat je gaat kijken in Google Analytics hoeveel verkeer er naar een bepaald item is gegaan, hoe lang mensen op de specifieke pagina zijn geweest en of ze een conversie hebben gemaakt.

Waarom evalueren? Omdat je dan weet of je met alles wat je op voorhand hebt bepaald op een goede lijn zit.

Repeat repeat repeat

Als je op de goede lijn zit volgens je evaluatie dan is het goed om na te denken over wat een haalbare frequentie is waarin je dergelijke content items kunt en wilt opleveren. Denk daar goed over na want je schept uiteindelijk een verwachtingspatroon naar je bezoekers toe.

Zie het zo als je voor een langere periode, iedere week een nieuw item plaatst en dat stagneert en duurt langer en valt zelfs misschien weg. Dan is dat voor de bezoeker die je daarmee getriggerd hebt natuurlijk niet logisch.

Hulp bij content creatie

Laten we eerlijk zijn; lang niet iedereen is een tekstschrijver en daar is niets mis mee. Maar ook kan niet iedereen over hetzelfde onderwerp evengoed hetzelfde vertellen.

Ik ben persoonlijk van mening dat een goede content-strategie / content-planning erg nuttig kan zijn. In veel gevallen zou ik je ook kunnen helpen met de content creatie  (als in het schrijven).

Maar ook voor mij zijn sommige onderwerpen simpelweg verder van mijn bed, dan ze misschien voor jou zelf zijn. Als dat bijvoorbeeld zo zou zijn dan kunnen we samen natuurlijk andere wegen inslaan om toch tot een goed plan van aanpak te komen voor je content.

Als ik je op gebied van content op een of andere manier kan helpen, dan hoor ik dat natuurlijk graag en denk ik daarin graag met je mee!

Laat een Reactie achter