Geolocatie belangrijk voor je bedrijf?

Als je als bedrijf internationaal opereert en dit ook digitaal doet middels je website / platform kan je enorm veel baat hebben bij het gebruik van geolocatie.

Dit om je bezoekers een website in hun eigen taal aan te kunnen bieden.

Wat is Geolocatie?

Volgens Wikipedia houdt geolocatie het volgende in;

Geolocatie (ook wel: geolokalisatie, geolocation (Eng.)) is de wetenschap van het bepalen van de daadwerkelijke ‘real-world’ geografische locatie van de computer van een websitebezoeker of van een website (of elke andere computer die verbonden is aan het internet) door middel van het IP-adres en andere middelen.

Een website uitgerust met geolocatie-technologie kan de identiteit van een gebruiker in real-time achterhalen. Een simpele geolocatie-applicatie kan vrij nauwkeurig bepalen in welk land de gebruiker zich bevindt. Meer geavanceerde software kan zelfs stad-, straatnaam en gebruiker achterhalen.

Een enorm uitgebreide omschrijving om te zeggen dat geolocatie inzicht geeft in de geografische locatie waarvan af je een bezoek brengt naar een medium. Daarnaast is de omschrijving van Wikipedia er eentje die ook op gebied van privacy het nogal zwart schetst.

Mogelijkheden Geolocatie

Het is mogelijk om met geolocatie inzicht te krijgen in onder andere;

  • IP-adres
  • Land
  • Stad en Regio
  • Breedtegraden
  • Postcode
  • ISP (Internet Service Provider)
  • Tijdzone
  • Snelheid van je internet
  • Netnummer
  • Hoogte ten opzicht van zeeniveau

Kortom er is enorm veel uit geolocatie te halen waarmee je een goede splitsing (segmenten) kunt maken van je bezoekers om daar vervolgens acties aan te koppelen.

Echter het beeld wat Wikipedia schetst gaat een beetje ver omdat dit veel mensen een beetje zal laten schrikken van de mogelijkheden van geolocatie.

Moet je als gebruiker bang zijn voor geolocatie?

gps-pinpoint-locationAan de hand van de omschrijving van Wikipedia zou je enigszins kunnen schrikken. Maar is dat nodig?

Er zijn maar ontzettend weinig partijen die al deze aspecten tot in dergelijke detail gebruiken. Het gaat in de meeste gevallen namelijk om twee primaire zaken als het op geolocatie aankomt; Land en stad/regio.

De reden hierachter is namelijk dat een van de voornaamste toepassingen voor Geolocation het aanbieden van de correcte taal voor de gebruiker in kwestie is. Je wilt iemand in Engeland niet je Nederlandse content aanbieden maar juist (als je die hebt de Engelse content).

Daarnaast is het zo dat een gebruiker altijd aangeduid krijgt of de locatie gebruikt gaat worden. Je hebt dus in eigen hand of je dit al dan niet toestaat. Bij twijfel annuleer of weiger je het verzoek gewoon.

Kortom; nee voor geolocatie moet je niet bang zijn, het kan je juist helpen een betere ervaring te krijgen op het internet.

Waarom Geolocatie?

Geolocatie heeft ten opzichte van andere methodes voor het begeleiden naar de juiste taal een enorm voordeel.

Laten we eerst even een schets maken van een aantal van die andere mogelijkheden;

Gebaseerd op de taal van de browser

language-iconHet is geen rare gedachte om op basis van de taal van de browser-taal een actie te koppelen.

Echter zijn er genoeg praktijkvoorbeelden te noemen waarbij het zo is dat de gebruiker met weloverwogen reden een anderstalige browser gebruikt maar je content juist wel in een bepaalde taal wenst te zien.

Die gebruikers werk je met een dergelijk methode tegen.

Daarnaast is een dergelijke redirect vaak zonder een bevestigings-prompt of dergelijke.

Hierdoor heeft de gebruiker ook geen echte mogelijkheid om dit te weigeren, buiten het wijzigen van de taal van de browser.

Middels een taal selectie optie

taal-selectorHet hebben van een taal selector op je website/platform is enorm aan te raden als je meertalig content aanbiedt en goede vertalingen verzorgd (machine vertaald zoals een Google Translate is simpelweg minder sterk).

Maar wat heel belangrijk is, is om te realiseren dat als iemand een taal niet kent als ze ween website binnenkomen, de kans dat ze gaan zoeken naar een taal selector al erg klein is, hoe goed je hem ook hebt ingericht.

Als ze geen directe actie aangeboden krijgen om te switchen naar een taal die beter voor hen geschikt zou zijn dan is de kans dat ze je website / platform verlaten aanzienlijk. Iets wat je dan ook in je bounce-percentage terug zou zien in bijvoorbeeld Google Analytics.

Voor de goede orde het blijven aanbieden van een taal selector is 100% aan te raden. Pak als meest simpele voorbeeld even iemand die te snel heeft geklikt en dan toch naar de andere taal wil. Of iemand die op een publieke pc zit maar een andere taalvoorkeur heeft. Zo zijn en er nog wel redelijk wat andere scenario’s.

Waar moet je opletten op Geolocatie?

Als je met geolocatie aan de slag gaat zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

Op technisch vlak moet je kijken of er niets is wat je implementatie van geolocatie tegen kan houden of nog erger onmogelijk kan maken. Een voorbeeld daarvan is caching.

Situatieschets – caching

Om daar een voorbeeld van te geven; Stel je hebt je website / platform ingericht met een goede cache oplossing en je krijgt een Engelse bezoeker, die netjes een Engelse website te zien krijgt langs. De cache doet vervolgens netjes zijn werk en maakt een cache-object aan van de Engelse website. Daarna krijg je een Duitse bezoeker, en de caching serveert de Engelse content aan de beste bezoeker.

De Duitse bezoeker heeft dan zoiets van ‘’verdammt”.

Dat is natuurlijk niet wat je wilt, je wilt juist de Duitse bezoeker de content die je in het Duits hebt aanbieden. Om dat met caching actief te kunnen realiseren zal je website ingericht moeten worden met de nodige code (AJAX in dit geval) welke real-time de geolocatie van de Duitse bezoeker (of welke om het even) controleert en op basis daarvan de content ophaalt.

Situatieschets – aantal verzoeken / kosten

Afhankelijk van hoe je geolocatie implementeert kan het zijn dat je een oplossing hebt waar je gebruik maakt van een Google API of en andere API. Bij dergelijke zaken kan je te maken krijgen met kosten die van toepassing zijn voor de verzoeken die je middels de API doet.

Tot zover is het allemaal nog niet zo spannend maar wat belangrijk is dat je niet bij iedere pageview een nieuw verzoek moet doen. Dat is niet volledig efficiënt. Je zou dan kunnen kijken naar een oplossing zodat je dit in de sessie meeneemt of dergelijke.

Zo kun je op resources, zowel technische resources als financiële resources, besparen.

Situatieschets – Geen API

Het gebruik van een API is gee vereiste MAAR als je zonder een dergelijke oplossing werkt werk je met bepaalde files die periodiek ge-update worden. Het wezenlijke verschil is dat deze bestanden niet actueel kunnen zijn waardoor je informatie krijgt welke incorrect is.

Kortom voor het implementeren van een goede geolocatie afhandeling komen de nodige zaken kijken waar je op voorhand rekening mee moet houden. Dit om te zorgen dat je zo efficiënt mogelijk gebruik kunt maken van de mogelijkheden.

Gebruik je al geolocatie om je bezoeker op de juiste manier te targeten naar de voor hen best geschikte content te begeleiden? Indien niet hoop ik dat dit item je in ieder geval aan het denken heeft gezet!

Laat een Reactie achter