Je publiek continue laten groeien

Als je berichten voor een blog schrijft of producten / diensten aanbied wil je een publiek van mensen die daar baat bij hebben. Niemand wil tenslotte optreden in een lege zaal! Hoog scoren in de zoekmachines door SEO goed toe te passen, zal je daar natuurlijk bij helpen. Maar je kunt veel meer doen! Ik wil daarom ook eens focussen op blog marketing tips waarmee je publiek groeit en zal blijven groeien!

Ik wil aantonen dat je met 6 (simpele) stappen enorm ver kunt komen!

1 – Het begint met een missie

Marketing heeft te maken met het vergroten van het aantal mensen dat je bedrijf, je producten en je merk kent; maar ook met name leuk vinden. Want als je iets leuk vind dan doe je iets liever toch?

Om succesvol te zijn in marketing, moet je altijd marketingstrategieën kiezen die passen bij de missie van je website. Om dat te doen, moet je de missie van je site goed definiëren!

Zodra je jouw missie kent en wat je bedrijf of je website uniek maakt, zorgt je ervoor dat dit altijd wordt weerspiegeld in de inhoud van je marketing.

Te begrijpen en te behappen

Dat klinkt allemaal enorm makkelijk maar het te begrijpen en te behappen maken van je missie is lastiger dan dat het misschien nu lijkt. Het belangrijkste om daarbij in je achterhoofd te bewaren is dat je in 1 alinea je missie moet kunnen uitleggen aan een totale leek.

Kun je het in 1 zin? Dan is dat natuurlijk nog beter, maar dat is niet voor iedereen die groot denkt zo maar te doen. Soms is 1 zin gewoon ook te weinig om de context mee te kunnen geven aan je content, iets wat voor iedereen die bezig is met semantiek een bekend gegeven zal zijn.

Zie het als de alom bekende (elevator)pitch. Zorg dat je mensen enthousiast kunt maken met een zo kort en duidelijk mogelijk verhaal. Het kunnen overtuigen van mensen die ver weg staan met een duidelijk verhaal is enorm krachtig.

Als je een goede graadmeter wilt hebben van je missieverklaring; leg hem voor aan je team. Is het voor hen duidelijk? Ja, mooi trek dan de cirkel groter. Nee, dan is het tijd om terug te gaan naar tekentafel.

2 – Kies voor marketing die bij je past

Vaker dan niet is het zo dat mensen / bedrijven in gaan zetten op marketingsvormen die helemaal niet aansluiten bij het bedrijf, of zelfs de missie.

Marketing moet bij je merk passen.

Branding is de manier waarop je jouw bedrijf aan de wereld wilt presenteren, visueel of in de manier waarop je communiceert. Het kan zelfs de manier zijn waarop je jouw producten maakt. Misschien wil je wel dat jouw merk hip en jong is. Misschien kom je liever traditioneel en solide over.

Consistent zijn EN blijven

Dat alles is aan jou – maar zorg ervoor dat je consistent bent in hoe je dit alles uitdraagt.
Doe je op je website hip en jong, dan moet je dit doortrekken in je mailings, hoe je op social media naar voren komt en hoe je in andere mogelijke media je presenteert.

Als je van alles wat doet, dan kijkt een consument naar je met de vraag van wat probeer je nu daadwerkelijk voor te stellen. Kans dat iemand afhaakt is dan enorm.

Vergeet nooit branding is een kwestie van persoonlijke smaak en het belangrijkste is dat branding je missie moet weerspiegelen en waar mogelijk moet versterken.

3 – Leer je publiek goed kennen

Als je iets aan de man wilt brengen moet je de man eerst kennen. Klinkt logisch toch? Je moet de markt waaraan je iets wilt slijten kennen. Je moet weten wat er speelt en waar ze naar opzoek zijn.

Een belangrijke stap in marketing is om erachter te komen hoe je publiek eruit ziet. Wie zijn mijn je bezoekers? Waar komen ze vandaan? Hoe gaan ze momenteel om met mijn content?

Meten, zien, actie ondernemen

Om deze vragen te beantwoorden, zijn er verschillende soorten onderzoek die je kunt doen. Google Analytics kan je een enorm aantal geweldige inzichten geven bijvoorbeeld.

Maar denk ook aan tools die gebruikersgedrag laten zien zoals Hotjar of Mouseflow. Let wel dat het netjes is om je bezoekers te anonimiseren met het oog op tracking MAAR ook op de hoogte te brengen dat je dit doet om inzicht te verkrijgen.

Vraag erom

Heel veel partijen zijn haast wel bang om een vraag neer te leggen bij hun bezoekers. Van niets wordt je beter dan van feedback. En als je die niet ongevraagd krijgt, dan vraag je er toch gewoon om?

De balans die je daar moet bewaren is dat je de mogelijkheid geeft en niet onnodig interactie forceert. Het kan veel kanten op maar denk ook zeker eens aan enquêtes.

Als je eenmaal een duidelijk beeld hebt van hoe je publiek eruitziet, is het veel gemakkelijker om ze te bereiken op (bijvoorbeeld) sociale media en in te kunnen spelen op waar zij naar opzoek zijn met jouw diensten / producten.

4 – Ben niet bang voor een nieuw publiek … en leer ook hen kennen!

Als je een goed idee hebt van je huidige publiek; bestaat het uit de mensen die je wilt bereiken? Hoe kun je deze doelgroep nog verder uitbreiden? Heb je alle potentiële doelgroepen overwogen die je met de site, producten/diensten etc zou kunnen bereiken?

Als je aan jouw doelgroep denkt, is het gemakkelijker om groeipotentieel te vinden.

Groeivraag

Het kan bijvoorbeeld zijn dat je huidige publiek erg klein is, maar bestaat uit precies het soort mensen dat je op jouw website wilt hebben.  Je groeivraag zou dan zijn: waar vind ik meer van deze mensen?

Het kan ook zijn dat jouw huidige publiek en jouw gewenste publiek enigszins verschillen. Je groeivraag zou dan zijn: waar vind ik mijn nieuwe publiek?

Nieuw publiek – leer ze kennen!

Je kunt er niet omheen dat als je realiseert dat je een nieuwe publiek aanspreekt / bereikt je in feite stap 3 moet herhalen.

5 – Gebruik de juiste platformen

Een duidelijk beeld hebben van de mensen die je wilt bereiken, is belangrijk voor de volgende marketingstappen die je zult nemen.

Gewoonlijk is het proberen om een ​​publiek van tieners op Facebook te bereiken een goede marketingstrategie. Maar probeer geen publiek van oudere (of zelfs) gepensioneerden op Instagram te bereiken.

Zowel de inhoud van je content als het platform dat je kiest, moeten worden afgestemd op de doelgroep die je daadwerkelijk wilt bereiken.

Denk ook aan nieuwsbrieven

Overweeg niet alleen een focus op sociale media, maar ook een nieuwsbrief te versturen. Dat is een geweldige manier om in contact te blijven met je lezers en hen regelmatig merkinhoud te sturen, zodat je in gedachten blijft.

Je krijgt misschien niet iedereen uit je publiek zo ver om zich te abonneren op een je nieuwsbrief, maar degenen die dat wel doen, zullen een stuk meer betrokken zijn.

En misschien heb je de mogelijkheid om een ​​blog in een soortgelijke niche als die van jou te bereiken en daar periodiek een gastpost aan te kunnen leveren? Dat kan een geweldige kans zijn om zowel een groter publiek te bereiken als tegelijkertijd aan je netwerk te werken.

Lever kwaliteit

Stuur geen gastpost van lage kwaliteit naar een willekeurige blog die. Dat is simpelweg geen goede marketingstrategie en zal je geen goed doen. Zorg dat je ook voor een gastpost het werk doet en er de kwaliteit van maakt zoals je die op je eigen medium zou willen zien.

Wees een professional en lever kwaliteit. Als je er moeite / tijd insteekt zullen mensen dat opmerken en zien dat je ergens voor staat.

6 – Wees niet bang om te adverteren

Als je een budget hebt, kun je ook besluiten om advertenties op bijvoorbeeld Facebook of Google te plaatsen om je content te promoten.

Nu is het zo dat ik voornamelijk zou willen adviseren om in te zetten om de naam / het merk bekend te krijgen. Want als je alle andere stappen waarborgt dan zullen mensen je content leuk vinden, zien dat je ergens voor staat en veel meer geneigd zijn om te converteren.

Gericht adverteren met je content

Je kunt natuurlijk adverteren op Google maar je bent daar op gebied van advertenties tot op een bepaald punt best beperkt in de mogelijkheden of targeting.

Als je specifieke content of producten wilt adverteren dan is het wellicht praktischer om te kijken naar een medium zoals Facebook.

Facebook biedt namelijk de optie om je bericht een boost te geven, zodat het meer bekendheid krijgt. Met Facebook kun je bijvoorbeeld echt concentreren op de demografie die je wilt bereiken met instellingen voor leeftijdsgroep, locatie en interesses, waardoor het vrij eenvoudig is om uw gewenste doelgroep te targeten.

Er is geen 100% gouden weg

Als voetnoot wil ik je toch meegeven dat het, het goed doen en groeien van je publiek niet 1 altijd geldende gouden formule kent. Dat zou heel veel werk schelen.

Je moet er goed bij stil staan dat ieder bedrijf, iedere niche zijn eigen invulling verdiend omdat de situatie nagenoeg nooit gelijk is op die van een ander.

Dat type aandacht geef ik dan ook met liefde en plezier aan jouw bedrijf, want ik ga graag juist met jou die relatie aan om het beste uit je producten en diensten, en daarmee jouw bedrijf te halen.

Ik ben er klaar voor, jij ook? Dan hoor ik graag waar ik jou mee kan helpen!

Laat een Reactie achter