Als je iets gedaan hebt op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO) heb je vast wel gehoord over verschillende ‘hoeden’ die er zijn. Welke hat wil jij?
Maar wat houden ze nu allemaal in … wat wil je wel en niet … en met welke hat wil jij daadwerkelijk werken?
Waarom zijn er verschillende hoeden?
In het kort uitgelegd heeft het te maken met hoe dicht ze de richtlijnen van de zoekmachines volgen. Daarmee bedoel ik nog veel meer de richtlijnen van Google, want let’s face it de zoekmarkt wordt grotendeels door de zoekgigant gedomineerd. Daarom bepalen zij ook de regelgeving.
Richtlijnen
Google heeft een hele set aan richtlijnen (guidelines) en die gaan van webmaster tot developer tot Google applicatie (denk aan Google Analytics, Adwords, My Business etc.) specifiek.
Het goed presteren en ranken in Google wordt door veel mensen als een soort van holy grail gezien en om die te bemachtigen heeft de ene persoon meer over dan de andere.
Wat ze meer over hebben varieert van hoed tot hoed;
- Hoe vrij ze omgaan met de richtlijnen
- Hoeveel tijd ze kunnen / willen besteden
- Hoeveel geld ze kunnen / willen besteden
Deze aspecten bepalen in grote lijnen of je nu een zogenaamde White-hat, Grey-hat of Black-hat SEO-er bent. Maar laat me er wat voorbeelden bij betrekken die vaak worden toegekend aan de verschillend hoeden.
White-hat SEO
Een white-hat SEO-er zal de richtlijnen zoals uitgezet door de zoekmachines zo nauw mogelijk proberen op te volgen. Ze zullen klanten adviseren om ten alle tijden spreekwoordelijk binnen de lijntjes te kleuren.
Dan heb je het over de ene extreme kant, de pure linkerkant als het ware.
De beweegredenen zijn vaak gekoppeld aan de vrees van het oplopen van een (handmatige) penalty vanuit de zoekmachines.
Vaak zijn pure white-hatters enorm gefocused op controle; ze voeren liever alle acties uit dan dat ze de klant ook maar een actie uit laten voeren. Als ze dat wel doen hebben ze het gevoel of ze een olifant vrij rond laten lopen in een porseleinen kast. Met alle mogelijke gevolgen van dien!
Grey-hat SEO
Als je een grey-hat SEO-er bent zal je nog steeds redelijk nauw kijken naar de richtlijnen zoals uitgezet door de zoekmachines. Maar als er een kans is om ergens winst op te pakken in vormen van rankings e.d. ben je wel iemand die daar naar kijkt en soms ook voor gaat.
Maar ze zijn zicht nog steeds goed bewust van risico’s en zullen doorgaans samen met de klant afstemmen of de mogelijke winst, het achterliggende risico waard is.
Je zou grey-hats kunnen zien als degene die proeven van de spreekwoordelijke appel van het hof van Eden. Maar juist ook bij die stap voorzichtig blijven. Ze gaan verder op de lijnen maar blijven op het tekenblad.
Dan heb je het over de het midden, de kant waar soms naar links en rechts uitgeweken wordt.
Black-hat SEO
Black-hat SEO-ers hebben vooropgesteld een heel negatieve naam. En alvorens ik ga inkleuren wat ze daadwerkelijk doen; dat is niet altijd geheel terecht.
Heel veel mensen hebben het beeld dat de black-hatter alleen maar bezig is met dingen die niet goed zijn. Daar moet echt wel een nuance in aangebracht worden. Ze zoeken de grens op. Ze gaan bewust opzoek naar opties die voor de hand liggen, het systeem uitdagen etc. Zolang het maar betekent dat ze er snel en direct een resultaat mee kunnen boeken.
Dit betekent echter dat ze ook soms over de grens gaan van wat acceptabel is vanuit de oogpunten van een zoekmachine of bijvoorbeeld zelfs wet.
Ze gaan buiten de lijnen en indien nodig buiten het blad, buiten het systeem als het maar resultaten oplevert. Black-hatters zijn risktakers, daredevils … en dat kan goed gaan maar tsja daar zitten natuurlijk ook wel wat risico’s aan en wie zich brand moet op de blaren zitten.
Hierbij heb ik het over de ene extreme kant, de pure rechterkant als het ware. Dat neemt niet weg dat een black-hatter dit eigenlijk altijd wel met de klant zal bespreken alvorens het in te zetten.
Wat zijn de meeste SEO-ers nu eigenlijk?
Voor ik een beeld probeer te schetsen van wat de meeste SEO-ers nu eigenlijk zijn is het misschien om de belangrijkste strekking duidelijk te maken.
Je kunt een white-hat, grey-hat of black-hat zijn … zolang je maar geen ass hat bent.
Wat is een “ass hat” vraag je je misschien wel af?
Over het algemeen kun je ass hats (voor een gebrek aan mooi vertaling, klootviolen) in twee categorieën verdelen;
- Iemand die Black Hat SEO-technieken en andere risicovolle strategieën gebruikt die de client-site in gevaar kunnen brengen ZONDER de klant dit te vertellen
- Iemand die niet goed is in SEO, maar toch geld van mensen aanneemt om sites te laten ranken – deze hebben nog een betere naam in SEO In Name Only (SINO)
Situatie 1
Black hat zijn is simpelweg riskant. Het in gevaar brengen van andermans levensonderhoud, zelfs wanneer het wordt geïnformeerd, is waar lijnen gewoonlijk moeten worden getrokken. Maar die keuze moet hoe dan ook geïnformeerd gebeuren.
Als je deze tactieken op ethische wijze gebruikt, moet je de klant vertellen dat je strategieën gebruikt die hen een handmatige penalty of dergelijke zouden kunnen bezorgen. Maar ook met de toevoeging dat het maanden zou kunnen duren om te herstellen als de site bestraft wordt.
Dat wordt alleen nog maar ethischer lastig als de site ook nog een middel / tool is die zorgt voor de broodwinning van mensen die op de loonlijst staan. Als dat zo is, dan moet je jezelf afvragen of het oké is om ze in een risicovolle positie te brengen, zelfs als ze op de hoogte zijn? Nee toch?
Dit is niet oke!!
Om dit de doen met oog op rankings. Als de banen van mensen afhankelijk zijn van een site, zou je die site simpelweg niet moeten hanteren voor Black Hat SEO.
Doe je dat wel ben je een klootviool oftwel een ‘ass hat’!
Zelfs de beste Black Hat kan fouten maken of gepakt worden door een onverwachte update of handmatige actie. Je neem simpelweg een risico en dat kan ook verkeerd gaan.
Situatie 2
Hetzelfde geldt voor iemand die beweert White hat of zelfs Grey hat SEO te doen zonder bekwaam te zijn qua SEO in algemene zin. Je kunt een site net zo slecht beschadigen als met Black hat SEO door White hat / Grey hat SEO op een niet goede manier toe te passen.
Als je niet goed bent in SEO, of het nu zwart wit of grijs is, maar het toch voor het geld doet. En daarbij de potentiële schade aan de mensen aan de andere kant van de site negeert plus daarmee onzorgvuldig omgaat met andermans levensonderhoud is dat ethisch gezien natuurlijk ook op z’n minst gezegd twijfelachtig.
Ook dan ben je simpelweg een klootviool!
De meeste SEO-ers zijn ……
De meeste mensen die werken in de SEO-sector zijn bewust dat ze mensen hoe ze ook SEO gaat inzetten altijd informeren en behandelen zoals jij behandeld wilt worden. Dit geld ook voor de black hats!
Maar de meeste SEO-ers zijn eigenlijk grey-hats. Pure white-hatters zijn er veel minder dan je denkt. En nog veel minder als je ze echt gaat bekijken. Dat komt doordat mensen een drang hebben om toch te kijken waar ze een stukje winst kunnen boeken.
Als mensen kleuren graag net buiten de lijntjes als dat wat oplevert zo simpel is het.
Het probleem is ook als SEO-professionals alleen maar deden wat richtlijnen voorschrijven, zou niets dat ze deden jarenlang concurrerend blijven. Want dat is hoe lang het zou duren om voldoende links te hebben om goed te ranken en de meeste bedrijven hebben geen tijd om te wachten op rankings en verkeer.
Op het moment dat je ook maar iets doet om links aan te trekken of te verwerven, ben je eigenlijk al niet langer een white-hat. Derhalve de meeste mensen in SEO die zeggen dat ze “white hat” zijn, spelen toch echt in bepaalde grijstinten.
Nu betekent dat niet dat de persoon ook een “black hat” is.
Over het algemeen koopt een grey-hat geen links in zoals een black hat dat wel zou doen, maar ze zullen proberen hun content specifiek te versterken om links te verkrijgen.
Wat betekent dit allemaal voor jou?
Ik heb hier geprobeerd een beeld te geven van zaken waarmee je voor jezelf een beeld kan vormen naar wat voor SEO-er je opzoek wilt en mee wilt werken. Er altijd meteen doorheen prikken is wellicht wat lastig maar vraag door want het kan heel betekenen voor de koers die je ingaat.
Kijk dus goed hoe jouw SEO-er met jou en jouw website omgaat. Wees kritisch en ga er dan samen voor! Ik denk dat ik best wel open ben over hoe ik met SEO omga. Maar voor de goede order ook ik val in het ‘grijze’ segment.
Als je een keer vrijblijvend met me wilt sparren om te kijken of ik wat voor jou kan betekenen, dan hoor ik dat natuurlijk graag!