Doe meer met minder!

Als je kijkt naar zaken die belangrijk zijn met het oog op opvallen, het goed doen etc. Dan kun je dat eigenlijk vrij simpel terugbrengen naar een aantal essentiële onderdelen. Want deze onderdelen bepalen  het succes. Uniek en efficiënt zijn daarbij wellicht twee van de voornaamste factoren.

In dit item willen ik aanduiden hoe je meer kan doen met minder.

Do more with less

Het klinkt misschien als een loze kreet waarvan er zoveel op het internet te vinden zijn. Maar als we kijken vanuit een technisch oogpunt dan kun je vaak net zoveel of soms zelfs nog meer bereiken door daadwerkelijk minder te doen.

“De kunst van het weglaten” gaat te ver want zomaar zaken weglaten maakt een website of platform niet per definitie beter. Het gaat erom dat je goed kijkt naar hoe bepaalde zaken opgebouwd zijn met namen vanuit een technische SEO (zoekmachine optimalisatie) standpunt.

Soms worden er namelijk bij het bouwen dergelijke zaken over het hoofd gezien en laten we eerlijk zijn dat gebeurd echt de beste. Ook al hebben ze SEO in het achterhoofd.

Het gaat meer om het zo efficiënt mogelijk gebruiken van alle mogelijkheden.

Praktijkvoorbeeld – Links

Een voorbeeld van een situatie welke vaak voorkomt; Blog items en de weergave daarvan op een homepage, archief pagina’s etc.

Vaak zit de logica van een dergelijke weergave als volgt in elkaar;
Een preview afbeelding, een titel, eigenschappen (categorie, datum, auteur, comments) een samenvatting, een lees meer link.

  • Om de afbeelding zetten we een link naar het bericht zodat mensen door het klikken op de afbeelding bij het bericht terecht komen.
  • Om de titel zetten we een link zodat mensen die de titel aan klikken bij het bericht terecht komen.
  • We zetten een link om de comments zodat de mensen bij het aanklikken bij het bericht terecht komen.
  • We zetten een link op de lees meer zodat mensen door het aanklikken bij het bericht terecht komen.

Allemaal zijn het in de kern logische keuzes, MAAR, als je vanuit een technisch SEO oogpunt kijkt dan is dit verre van optimaal. Laat me eerst goed toelichten waarom;

Op alle links die je zet moeten een aantal elementen altijd aanwezig zijn die een link een link maken. Denk daarbij aan het doel, de ankertekst, een titel attribuut. Klinkt allemaal nog logisch toch?

Wat als ik zeg dat je dus voor 1 blog item op een dergelijke pagina 4 links hebt naar hetzelfde, met waarschijnlijk nagenoeg gelijke ankerteksten. Je veroorzaakt hiermee twee concrete problemen; DOM complexity en een degradated link structure.

DOM Complexity

Een Document Object Model (DOM) is een objectgeoriënteerde benadering van gestructureerde documenten zoals HTML-, XHTML- en XML-documenten. Ja’ een hele mond vol, misschien beter gezegd de DOM staat voor de algehele opbouw van je pagina.

Alles wat je aan de DOM toevoegt maakt de DOM groter en daardoor meer complex. Hoe complexer de DOM is hoe langer een browser nodig zal hebben om hem te kunnen weergeven (renderen).

Zoals we allemaal wel begrijpen, als een browser langer nodig heeft om te renderen duurt het langer voor we een volledig werkende pagina te zien krijgen. Dat heeft vervolgens effect op de algehele page-load (moment waarop een pagina volledig beschikbaar is). En dat heeft weer een effect op SEO, aangezien snelheid een ranking factor is.

Best practice is dus om je DOM niet onnodig complex te maken zoals in dit praktijkvoorbeeld. Probeer de link naar het bericht zo in te richten zodat je hem maar 1 keer hoeft in te richten. Dit zal je doorgaans DOM elementen schelen en je DOM schoner / logischer houden wat in return je pagina’s alleen maar ten goede zal komen qua ervaring en ranking.

Degradated Link Structure

Buiten de DOM complexer te maken dan nodig in dit praktijkvoorbeeld heb je ook te maken met 4 links waar er beter omgegaan kan worden met de relatie van die links.

Als je de link in dit voorbeeld om zowel je afbeelding, als je titel kunt zetten heb je de twee belangrijkste items voor het doorlinken naar je pagina gedekt.

Een lees meer is misschien zelfs een beetje retro te noemen. Er zijn studies die claimen dat ze beter werken maar als je je afbeelding en titel goed vorm hebt gegeven zijn lees meer opties totaal onnodig. Mensen snappen het principe van het aanklikken van de afbeelding of titel om meer te lezen wel. Besteed daar niet een semantisch element zoals een link aan (en eventuele andere elementen omtrent vormgeving). Het is niet nodig!

Comments zijn een iets aparter verhaal; ze kunnen namelijk absoluut een nut hebben in het stimuleren van je bezoekers tot een verdere interactie maar wat belangrijk is ook daar om goed om te gaan met de ankerteksten en de concrete link.

De ankertekst als je meerdere comment gedeeltes weer zou geven zou gelijk uit kunnen vallen. (Stel je hebt 2 x op de pagina een item met een gelijk aantal comments) Om ze dan anders te maken zou je de titel van het item kunnen toevoegen en de titel kunnen verbergen.

Voor we verder gaan; het verbergen van elementen is niet standaard de weg om te gebruiken. Dit omdat Google geen fan is van zogenaamde hidden content, Maar Google maakt daarbij wel onderscheid tussen hoe dit zit voor navigatie elementen en het verwijzen naar comments is van nature een navigatie actie. Derhalve dat het daarvoor niet als een probleem gezien wordt.

Qua link is het zo dat je eigenlijk niet meerdere punten wilt hebben wijzen naar 1 en dezelfde url. Want waarom zou je twee keer (of meer) naar een en hetzelfde moeten verwijzen? Is de andere vermelding niet optimaal zou je je dan af moeten vragen.

Voor comments kun je daarom doorgaans naar een specifiekere discussie-url verwijzen. Denk bijvoorbeeld bij gebruik van een CMS (content management systeem ) zoals WordPress aan #respond of indien je een ID hebt met de naam comments kun je ook kiezen voor #comments. Zo blijven de urls van de comment items ook uniek.


Het lijkt misschien op muggenziften maar dat is het echt niet. Zoekmachines zoals Google houden met deze aspecten absoluut rekening maar ook diverse andere tools die een soort van ranking geven (waaronder Seobility, Seositecheckup, Woorank, Dareboost etc.) houden hier rekening mee.

Hierdoor is het absoluut de moeite waard om ook met DOM Complexity en Link structures goed om te gaan.

Ik hoop dat je naar aanleiding van deze tips je website weer een stuk netter en meer gestructureerd kunt opbouwen. Als je wilt dat ik een keer naar je website kijk om te kijken of er pijnpunten zijn, laat het dan gerust even weten!

Laat een Reactie achter