FOMO of JOMO – In te zetten voor succes?

Nee, ik heb deze titel niet zo maar uit de lucht gepakt maar ik begrijp dat je dat zou zeggen. Veel mensen hebben waarschijnlijk nog nooit gehoord van FOMO of JOMO.  Daarom leek het me een uitgelezen kans om je daarover te informeren.

Beide aspecten zijn vanuit een marketing-oogpunt zeer aantrekkelijk om in te zetten om conversie te vergroten of in ieder geval te stimuleren

Is het iets nieuws?

Nee, zowel FOMO als JOMO bestaan eigenlijk al jaren maar omdat het niet de meeste gebruikelijke termen zijn hebben ze het nog niet gered tot ieder huishouden.

Maar dat principes oud zijn hoef verder helemaal niets te zeggen over of ze al dan niet effectief kunnen zijn in de tijd van nu. Ik denk juist dat met hoe de maatschappij zich ontwikkelt dat principes zoals FOMO en JOMO alleen maar belangrijker gaan worden.

Wat is FOMO?

De meest bekende van deze twee marketing termen is toch wel FOMO.

FOMO staat voor Fear Of Missing Out. Hiermee bedoel ik de angst om dingen mis te lopen of niet onderdeel te zijn van.

Mensen zijn van nature hoe oneerbiedig dat ook klinkt kuddedieren. Zien wat andere mensen doen zet vaak aan tot ook die specifieke actie.  Om terug te vallen in cliches; Monkey see Monkey do. (het voelt zo fout om te zeggen, maar tsja het is de waarheid)

FOMO is de meer bekendere insteek omdat het juist de positieve / actieve / inclusieve kant van zaken belicht. Bij FOMO draait alles in feite om de beleving. In feite zou je kunnen zeggen dat je mensen met behulp van FOMO de kant opstuurt om een beleving te ondergaan.

Belevingsmaatschappij

Hoewel FOMO een individueel proces lijkt, hangt het ook sterk samen met de huidige tijdsgeest. We leven in een tijd dat alles een geweldig fantastisch leuke beleving moet zijn.

Psychiater Dirk de Wachter (https://www.volkskrant.nl/mensen/alles-altijd-leuk-vinden-lijkt-me-een-vergissing~bb43fa28/) noemde het ook wel  ‘de ziekte van deze tijd’. Hij stelde:

We zijn te geobsedeerd met geluk. We willen dat alles leuk, leuk, leuk is. En dat lijkt me een vergissing.

Moet alles wel leuk zijn?

Juist de obsessie met het maakbare geluk, voedt de angst om iets te missen enorm.

Voorbeeld

Een avond op de bank weegt niet op tegen het “geluksniveau” van een avondje uit – in ieder geval volgens de algemene (lees sociale) opinie.  Dat terwijl er genoeg mensen zijn welke er bewust voor kiezen om een lekkere avond op de bank door te brengen (ahh eindelijk rust).

Zelfs als je vanuit jezelf geen angst hebt om iets te missen, wordt er je toch waarschijnlijk vroeg of laat iets aangepraat. FOMO kent namelijk heel sterke aspecten van wat als social geaccepteerd en normaal is en die principes zijn voor heel veel mensen een sterke drijfveer.

Je zult vast al wel begrijpen dat dit vanuit een marketing oogpunt heel interessant kan zijn om daarop in te spelen.

Maar worden we van FOMO perse gelukkig? Nou nee, dat hoeft niet zo te zijn.

Kijk alleen al even naar de mode / fashion sector en zeg ons dat daar geen stereotype heerst wat de maatschappij wordt aangesmeerd over wat gewenst en ‘normaal’ is.

Veel mensen zouden daarbij meer een JOMO ervaring hebben dan een FOMO ervaring. Dat terwijl dat wel de opzet is.

Wat is JOMO?

Nu dat je een goed beeld hebt van wat FOMO is kun je wellicht ook wel al gokken wat JOMO dan zou betekenen.

JOMO staat voor Joy Of Missing Out. Hiermee bedoel ik de blijdschap om ergens geen onderdeel van te zijn of mis te lopen.

Als de directe tegenhanger van FOMO is er dus JOMO; hier gaat het om juist niet het kuddedier te willen zijn. Je bent misschien wel de einzelganger of lone wolf die zijn eigen pad maakt.

De term JOMO is bedacht door een blogger genaamd Anil Dash (https://anildash.com/2012/07/19/jomo/) Hij gaf zelf aan dat je bij JOMO je juist het missen van sociale gelegenheden omarmt, wat heel goed voor je kan zijn.

Hoe geniet je van bewust dingen missen?

Door minder te focussen op de kans dat je iets mist, en meer te focussen op de mogelijk positieve effecten van wat je nu aan het doen bent.

Voorbeeld
Een avondje op de bank in plaats van uitgaan met vrienden.

Wie weet had jij die me-time gewoon keihard nodig?

Hoe je het ook went of keer ook JOMO kent vanuit marketingoogpunten zijn interessante kanten

Hoe zet je FOMO / JOMO succesvol in?

Afhankelijk van wat je product, dienst, actie en daarmee conversie is kun je beter gebruik van FOMO of JOMO. De combinatie van beide is een lastige, het kan … maar is vaak lang niet zo succesvol als inzetten op een specifieke kant.

Om dat goed te kunnen doen moet je heel goed weten met wie je te maken hebt. Kortom wie is je doelgroep / demografie. Wat leeft er bij hun, welke interesses zijn er en misschien nog beter welke probleemstelling kun jij met jouw product, dienst, actie, advies etc oplossen.

Want als er 1 ding is wat we allemaal willen of het nu richting FOMO, JOMO of een andere segmentatie gedeelte gaat, er is maar 1 ding wat we willen de beste oplossing voor een probleem.

Keep it real

FOMO en JOMO kunnen enorm succesvol zijn maar helaas kent deze insteek ook al zijn grootste probleem. Het moet echt / authentiek zijn en blijven. Net zoals dat is met reviews voor producten of diensten moet je er van op aan kunnen dat wat je ziet echt is en niet nep.

Helaas zijn er ook al partijen die voorzien in technieken die deze aspecten kunnen faken. En voordat ik ga zeggen dat er totaal geen goeds over die technieken te zeggen valt; het ligt aan de use case.

Voorbeeld;
Ben je bijvoorbeeld een shop eigenaar welke wel verkeer krijgt maar mensen maar niet ziet converteren wat je ook doet, dan kan het inzetten van fake FOMO en boost geven om te zorgen dat er conversies komen.

Maar het is zeker geen vrijbrief voor het NIET leveren van een degelijk product / dienst of support / aftersales die erbij hoort. Maar in zulke gevallen kan het inzetten van FOMO op een dergelijke manier behulpzaam zijn.

Maar serieus; keep it real!

Als je een bedrijf bent wat de nodige omzet / conversies doet dan is het op den duur niet meer handig / slim om mensen met dergelijke tactieken over de streep te krijgen.
Simpelweg omdat je juist echte data hebt die je kunt presenteren aan de nog dubbende klant.

Mocht je nog steeds op de fake tour doorgaan realiseer je 1 ding; mensen worden nooit graag voor de gek gehouden. Als men achter dergelijke praktijken komt dan zal men daar ook vaak open en publiekelijk je voor aan de schandpaal nagelen.

Zorg ervoor dat je ook doet op gebied van FOMO / JOMO dat je daarin nooit doorslaat. Anders ga je op den duur jezelf voor de gek houden.

FOMO/JOMO en mijn aanpak

Wat je misschien gemerkt hebt is dat ik probeer om het zo globaal mogelijk te houden op gebied van FOMO en JOMO. Dat is bewust zo. De reden is dat ik door het echt heel concreet te maken misschien niet de volledige lading van de aspecten zou kunnen belichten.

Dat neem niet weg dat er enorm veel mogelijk is door deze technieken in te zetten maar beide zijn enorm gebonden aan de randvoorwaarden die jij aan je project / platform stelt. Derhalve dat ik je graag uitnodig, indien je interesse hebt, om een keer met me te sparren over welke vormen van FOMO en/of JOMO erbij jouw aansluiten.

Laat een Reactie achter