Ken je doelgroep – Weet wie je website bezoekt!

Het hebben van inzicht in wie je website bezoekt kan van onschatbare waarde zijn als het aankomt op het verder optimaliseren of de verdere doorgroei van je website/product. Maar bereik je op dit moment de gewenste doelgroep?

Inzicht

Het begint bij het krijgen van inzicht in wie je website bezoekt. Dat kan op redelijk wat verschillende manieren (Google Analytics, server logs etc.), maar de meest transparant en inzichtelijk manier hiervoor is voor een website is doorgaans met behulp van Google Analytics.

Voor je Google Analytics kunt gebruiken moet je twee dingen doen;

  1. Een Google account aanmaken
  2. Al je pagina’s voorzien van de Google Analytics trackingcode

Als je dat gedaan hebt kun je met Google Analytics inzien hoeveel bezoekers er over een bepaalde periode waren, hoe lang een bezoek duurde, hoe iemand is binnengekomen, waar iemand voor het laatst geweest is en nog ontzettend veel meer.

Maar 1 ding is voor je website misschien nog wel veel belangrijker met het oog op de juiste doelgroep bereiken. Vallen de bezoekers in de doelgroep die je verwacht op de website?

Demografie

Een demografie is een studie van de omvang, structuur en de spreiding. Met behulp van een demografie krijg je duidelijk beeld van doelgroepen met aspecten zoals leeftijd en geslacht.

Voor een uitgebreide toelichting aangaande de demografie zoals in te zien op Google Analytics verwijzen ik je graag naar; https://support.google.com/analytics/answer/2799357?hl=nl#dimensions

De demografie optie in Google maakt hiervoor gebruik van een bepaalde vorm van user-tracking. Deze optie staat derhalve dan ook standaard uit, dit omdat het te maken heeft met een stuk privacy van de eindgebruiker. Het is dus een concrete opt-in.

Ik zou je toch adviseren om deze te activeren aangezien deze kan je inzicht kan verschaffen in wie je website bezoeken, waarop je kan baseren of dat aansluit met de doelgroep die je voor ogen hebt.

Aanzetten Demografie

Je kunt dit in Google Analytics activeren door onder de optie Doelgroep > Demografie de opt-in te accepteren. Let wel het zal even duren voor Google er data in zal kunnen weergeven.

Het is daarbij wel verplicht is om de gebruikers hiervan op de hoogte te stellen in een eventuele disclaimer privacy voorwaarden of dergelijke.

Persoonlijker dan demografie – De doelgroep

Een demografie is natuurlijk 1 ding, maar stel je wilt meer informatie dan alleen de informatie die de demografie je kan geven, dan begeef je eigenlijk op een gebied waar je meer wilt weten inhoudelijk over de mensen dan dat Google zal willen delen met je, met oog op privacy van de eindgebruikers.

Dat is tevens iets om direct rekening mee te houden; privacy is iets wat per persoon heel divers kan zijn. Wat voor 1 iemand geen probleem is kan voor iemand anders als ongewenst bestempeld worden.

Stel je wilt echt meer informatie over de bezoekers van je website buiten de demografie dan zou ik aanraden om de bezoekers de mogelijkheid te bieden om een account aan te maken. Op die manier geef je de gebruiker een vrije keuze waarin deze kan bepalen of ze bepaalde informatie met je willen delen. Je bent dan natuurlijk wel vrij om bij het registreren de voor jouw belangrijkst informatie te vragen.

Let wel met oog op de AVG mag je alleen maar gegevens vragen die nodig zijn voor het doel. Stel iemand doet een bestelling bij je dan zijn NAW gegevens vaak normaal maar bijvoorbeeld het geslacht is niet nodig voor het doel. Vraag je dit gegeven toch, zul je moeten aangeven waarom; met welk doel.

Je kunt op dat moment er ook voor kiezen om op je eigen medium voor deze gebruikers iets te doen op gebied van user-tracking. Waardoor je inzicht krijgt in de gewoontes die zij hebben en hoe ze omgaan met je medium. Wederom het is verplicht om zoiets aan te duiden aan je bezoekers middels een eventuele disclaimer, privacy voorwaarden of dergelijke.

Wat ik sowieso niet zou adviseren

Er zijn partijen op het web die aan user-shaping doen en dit beschikbaar stellen aan derden. Een praktijk welke ik niet adviseer omdat dit doorgaans gebeurd zonder expliciete toestemming van de personen in kwestie.

Het belang van een goed beeld van je bezoekers

Het hebben van inzicht is fijn maar waarom is het zo belangrijk?

Voorbeeld

Stel je hebt een website met het oog op een bepaalde doelgroep vormgegeven maar het blijkt dat een totaal andere doelgroep juist gebruik maakt van je website of opzoek is naar je diensten. Dan kan het betekenen dat je bij de verdere ontwikkeling van je website andere keuzes moet nemen die meer in lijn zijn met oog op deze doelgroep.

Hoe meer je de daadwerkelijke doelgroep die je website bezoekt verder kunt stimuleren, des te beter je website (en bijvoorbeeld conversieratio) kan gaan presteren.

Hoe nu verder?

Je moet altijd goed evalueren of je met je website de doelgroep ontvangt waar je van uit bent gegaan bij het vormgeven en inrichten. Als je merkt dat die veranderd kun je twee dingen doen;

  1. Bijsturen / aanpassen zodat je de door jouw gewenste doelgroep bereikt
  2. Kijken hoe je de daadwerkelijk bezoekende doelgroep het beste van dienst kunt zijn

Welke actie daarin het beste is moet je per situatie beoordelen omdat dit qua wens en mogelijkheden kan verschillen.

Bij alle projecten die ik aanga kijk ik samen met de klant en een testgroep goed na dat we een duidelijk beeld hebben van de gewenste doelgroep. Door dat af te stemmen kunnen we qua vormgeving en inrichting zorgen dat daar reeds zoveel mogelijk op kunnen sturen.

Daarnaast check ik periodiek of dit nog steeds goed aansluit middels de demografie die we daadwerkelijk kunnen meten in Google Analytics.

Als ik je op enige manier kan helpen met het afstemmen of je de gewenste doelgroep bereikt laat het dan gerust even vrijblijvend weten.

Laat een Reactie achter