Schrijven schrijven en nog eens schrijven!

Laten we realistisch zijn, we weten allemaal onderhand wel dat content belangrijk is. Maar schrijven is iets wat je moet liggen. Want dat is niet voor iedereen weggelegd … of wel soms? Nou ik denk echt serieus van wel! Want ook goede content kun je leren schrijven.

Wat is goede content?

Laten we voor we ingaan op het schrijven op zichzelf het eens hebben over content. Content is hetgeen wat je schrijft en verder aankleed met allerlei vormen van media. Content die je lezer moet overtuigen om  interactie (conversie) aan te gaan.

Maar wat is nu goede content?

Er gaan heel veel geruchten en mythes als het op content aan komt. Content is king … dat is er eentje die 100% zeker weten waar is. Maar heel veel mensen claimen verschillende zaken op gebied van content. Lang niet alles daarvan is (altijd) waar.

Content schrijven met bijvoorbeeld een x aantal woorden in gedachten is simpelweg een verouderde gedachte. Vroeger moest je inderdaad voldoen aan een treshold (drempel) van een x aantal woorden om goede content te maken.

Maar volg dit scenario even; heb jij liever een tekst die vloeit en authentiek overkomt. Of een tekst die juist ‘omdat het moet’ gevuld is met extra woorden? Of alleen maar lijkt te richten op zoekwoorden?

Mijn tips voor jou?

Authentiek zijn is misschien wel de beste tip die ik buiten het kader van echte schrijf-tips kan geven. Als je niet overkomt zoals je dat normaal zou doen, dan doe je het wellicht voor zoekmachines.

Maar weet je wat het doel is van zoekmachines? Zoekmachines zorgen ervoor dat de zoekintentie van de zoeker aansluit op content van websites.  Als je dus alleen maar content zou maken met zoekmachines in het achterhoofd bedien je de zoekmachines uiteindelijk verkeerd. Want hun intentie is juist het samenbrengen van de vraag en aanbod.

Ga dus voor organische en authentieke content. Ga niet forceren om dingen per se 300 woorden lang te maken. Op het gebruik van zoekwoorden kom ik later in dit item terug, want die kennen een plaats, maar zouden in mijn ogen niet leidend moeten zijn.

Focus op je eigen zijn, je product / merk / dienst of wat dan ook neer te zetten zoals je dat zou doen als je dat ook face to face zou doen!

Schrijven kun je leren!

Sommige mensen zijn gezegend met geweldige schrijfvaardigheden. Anderen worstelen er mee. Als je nu echter slecht kunt schrijven, wil dat nog niet zeggen dat je niet beter kunt worden!  

Helaas schrijven heel veel mensen direct af dat ze kunnen schrijven en dat zouden ze niet moeten doen. Want juist iedereen brengt iets unieks naar de tafel!

Er zijn veel aspecten omtrent schrijven van goede content die je kunt leren goed te doen.

1. Voorbereiding is een must!

Vooral als je geen ervaren schrijver bent, moet je altijd beginnen met een goede voorbereiding.

Een goede voorbereiding betekent dat je veel moet nadenken over wat je wilt gaan vertellen.

Denk na over vragen als: waarom schrijf ik dit item? Wie zijn mijn lezers? Wat wil ik dat mijn lezers weten, begrijpen of doen nadat ze mijn item hebben gelezen? Wat is het onderwerp van het artikel? Wat is de (hoofd)boodschap die ik naar mijn publiek wil sturen?

Als je begint kan dat enorm veel lijken maar hoe vaker je schrijft hoe makkelijker en sneller je door deze flow heen zult gaan.

2. Structuur, structuur, structuur

Zorg altijd dat je tekst een goede structuur heeft. Dat zal het verschil maken voor je publiek (en voor Google).  Als alinea’s elkaar in een logische volgorde opvolgen, is het veel eenvoudiger om de (hoofd)boodschap te begrijpen.

En daar gaan we weer, denk-time!

Denk na over de verschillende dingen die je in een artikel wilt bespreken. Denk na over welke volgorde je deze problemen moet aanpakken. Schrijf een paar woorden over elke alinea die je wilt schrijven.

Het structureren van tekst betekent dat je je lezers helpt te begrijpen waar je tekst over gaat.  

Door bijvoorbeeld afbeeldingen en calls to actions (CTAs) toe te voegen zorg je ervoor dat alinea’s niet te lang zijn en aantrekkelijk blijft om te lezen.

3. Schrijf behapbare zinnen / alinea’s

Dat laatste gedeelte sluit naadloos aan op waar ik naar toe wil. Schrijf geen zinnen die langer zijn dan 25 woorden. Als je (nog) niet een geweldige schrijver bent, zorg dan dat je korte zinnen schrijft.

Als je in je hoofd 20 – 25 woorden moeten verwerken hebben mensen veel meer cognitieve kracht nodig om dat te verteren. Klinkt heel diep en moeilijk … maar het is geen hogere wiskunde.

Langere zinnen zijn gewoon zo veel moeilijker te lezen.

Als je namelijk heel veel langere zinnen gebruikt moet je publiek om het echt te begrijpen zichzelf gaan aanpassen. Ze moeten dan zinnen herlezen of in een veel langzamer tempo lezen. Aanpassen betekent simpelweg een drempel, dus voorkom die.

Bovendien maken schrijvers meer grammaticale fouten naarmate zinnen langer worden. Ook omdat de zinnen dan vaak complexer worden om goed te brengen.

Voor elke (beginnende) schrijver is mijn advies: maak zinnen kort en krachtig OF waar nodig breek je zinnen.

Dit is een voorbeeld wat te maken heeft met de algeheel leesbaarheid.

Er zijn nog meer zaken die je kunt doen om een ​​tekst gemakkelijk leesbaar te maken. Probeer gebruik maken van passieve stem te beperken, schrijf korte alinea’s en zorg ervoor dat je overgangswoorden gebruikt.  

Maar denk ook aan het gebruiken van andere elementen zoals opsommingslijsten en andere zaken zodat je semantisch je content goed verdeeld.

4. Voeg voorbeelden toe

Door voorbeelden aan je item toe te voegen, wordt het veel aantrekkelijker voor de lezer. Het toevoegen van voorbeelden is een uitstekende manier om een ​​artikel leesbaarder te maken.

Voorbeelden helpen mensen om te begrijpen wat je bedoelt en maken jouw tekst leuker om te lezen.

Als je bijvoorbeeld (zie je wat ik daar deed?) over een product schrijft, kun je enkele gebruikerservaringen toevoegen of voorbeelden geven over hoe mensen het product ingezet hebben.

5. Probeer altijd zaken af te ronden!

In heel veel gevallen zit er aan een item een afrondend gedeelte. Soms een conclusie maar bijna altijd een sturend gedeelte.

Als het om een conclusie gaat probeer altijd terug te slaan op de (hoofd)boodschap die je probeert te brengen. Indien het om een sturend gedeelte gaat, probeer de (hoofd)boodschap te combineren met een activerende strekking.

Zorg ervoor dat je lezer nooit zoiets heeft van … en wat nu? Zie dat als een film of boek … open eindes … zijn vaak meer een vloek dan een zegen.

Schrijven en SEO

Veel mensen willen vooral weten hoe ze met oog op de zoekmachines goed content kunnen schrijven. Content is simpelweg essentieel voor SEO.

Google leest en begrijpt content voor een groot gedeelte.  Maar het lezen en begrijpen van content is makkelijker wanneer een tekst goed is geschreven. Zowel voor mensen als Google.

Pointers met oog op de zoekmachines

  1. Maak je titel activerend, maar zorg dat de essentie (de (hoofd)boodschap) er duidelijk in zit. Je wil mensen met de titel al goed informeren.
  2. Probeer goed gebruik te maken van kopteksten (headlines) om de subboodschappen / onderdelen goed te kaderen. Zie het als de ruggengraat van je item.
  3. Maak gebruik van bold/strong, italics, underlines tags om op de juiste plekken de accenten (semantiek) toe te passen. Het leggen van accenten zorgt ervoor dat je alle lezers het makkelijker maakt. Of ze nu aandachtig lezen, scannen etc.
  4. Proof-read je item. Iets terug lezen wat je geschreven heb is een must. Soms schrijf je toch net anders dan je het in je hoofd had toen je het bedacht.
  5. Als je gebruik maakt van media elementen (afbeeldingen, video etc.) zorg dan dat je hun eigenschappen goed inricht. Bij afbeeldingen bijvoorbeeld; ALT / Titel attribuut, bestandsnaam, optimaliseren voor het web, juiste formaat etc.

Maar de allerbelangrijkste tip wil ik nogmaals herhalen; schrijf organisch/authentiek! Ga niet alleen maar op in zoekwoorden, bepaalde lengtes of dergelijke. Je doet je eigen op de lange duur anders gewoon te kort.

Je mag gerust je hoof zoekwoord een keer terug laten komen maar als het geforceerd aan voelt dan lees het ook zo.

Ga schrijven, schrijven en schrijven!

Er zijn natuurlijk meer zaken die je een goede schrijver maken maar het belangrijkste wat je kunt doen, is ervaring opdoen. En die krijg je door ermee te beginnen. Dus ga vooral schrijven, je content proof-readen (pro-tip; ALTIJD), fine-tunen en plaatsen.

Wees ook niet bang voor feedback of om deze te vragen aan je lezers. Feedback is alleen maar iets waarvan je beter kunt worden!

Ik ben er van overtuigd dat je met behulp van de bovenstaande tips al een hele stap kunt zetten om een goede schrijver te worden!

Toch wat meer zekerheid nodig?

Niets houdt je tegen om iemand je tekst te laten controleren. Met een mooi woord heet dat redigeren. Dat is iets wat ik in heel veel gevallen zelfs de voorkeur geef ten opzichte van het totaal overnemen van content maken van een klant.

De reden daarvoor is dat ik juist de authenticiteit van de klant wil. Maar ook het betrokken hebben van een klant in het proces is iets wat een leuke werkrelatie stimuleert en uiteindelijk zorgt voor een veel mooier resultaat.

Zullen we samen eens wat gaan schrijven? Schrijf me dan maar eens aan!

Laat een Reactie achter