Het is goed om een beeld van de performance van je website / platform op diverse vlakken in het oog te hebben Dit zodat je ook de verdere groei en impact van aanpassingen daarin goed kunt terugzien en beoordelen. Dat is waarom performance checks en met name een nulmeting zo belangrijk zijn.
Waarom een nulmeting maken?
Op het moment dat je duidelijkheid wilt gaan krijgen of zaken beter of slechter worden of dat nu qua sales, conversies, bezoekers etc. is, is het een goed moment om voor je aan de slag gaat met de nodige aanpassingen om een eik-moment of nulmeting te maken.
Je kunt dan namelijk zien wat de impact van aanpassingen is op je prestaties. Je weet dan simpelweg of je op de goede weg bent of niet.
Waarom progressie goed bewaken?
Periodiek kijken naar hoe je website / platform ervoor staat is ten zeerste aan te raden. Als je een bepaalde koers hebt uitgezet maar je nooit onderweg kijkt waar je staat dan kun je je weleens op een heel andere richting vinden dan je had uitgestippeld.
Daarnaast heb je bij een periodieke check altijd de mogelijkheid om waar nodig terug te schakelen of bij te sturen.
Dat wil echter niet zeggen dat je geen ruimte moet geven aan wijzigingen. Een aanpassing doen en de volgende dag kijken naar resultaten (met name in de zoekmachines) heeft geen direct impact. Ondanks dat algortimes van Google steeds sneller en dynamischer worden mag je voor veel zaken toch nog steeds uit gaan van een periode van weken alvorens je het verschil echt kunt beoordelen.
Maar dat is niet voor alle testen het geval, sterker nog in dit item ga ik juist in op tools waarmee je direct tastbaar progressie kunt inzien.
Kortom; Optimalisatie is een continue proces waarbij je periodiek de status moet controleren.
Plaats de klant VOOR rankings
Op voorhand, de daadwerkelijke ervaring van een gebruiker moet altijd belangrijker gezien worden dan de ranking / waardering die er van uit diverse tools naar voren komt.
De reden daarvoor is simpel; je kunt 100/100 score in de nodige tests maar als je website / platform een potentiële klant niet aanspreekt op gebied van zowel uitstraling als gebruik dan is de kans dat ze je meest gewenste doel (de conversie) gaan voltooien veel minder realistisch.
Maar waar je je naast de gebruikerservaring ook kunt richten op hoe diverse tools (en daarmee standaarden) je website / platform des te beter. Want ook zoekmachines en browsers willen eigenlijk net zoals mensen het zo makkelijk mogelijk hebben. Hoe meer je je daarmee kan bezighouden hoe meer profijt het je zal opleveren.
Tools voor inzicht
Voor het maken van een goede (nul)meting / beeld hebben we een heel internet aan tools die ons informatie kunnen verschaffen. Daar schuilt ook meteen het probleem, hoe weet je welke tools je echt kunnen helpen bij het werken naar een betere website / platform?
Er zijn ontzettend veel tools op het web te vinden en ik begrijp dat je soms door de bomen het bos niet meer kan zien. Veel van de tools zijn echter te beperkt, te onduidelijk in wat je kan doen om zaken te verbeteren etc.
Ik ga je daarbij helpen!
Ik focus op twee van de voornaamste aspecten; SEO en pageload.
Daarnaast waar mogelijk zullen wij ook gratis oplossingen aanrijken, want dat is vaak iets wat gedacht wordt; het moet geld kosten!
Ik zal niet in-depth op de genoemde tools in gaan, ze moeten zichzelf kunnen wijzen anders zijn het ook eigenlijk helemaal geen goede tools.
SEO
Het zorgen dat je door zoekmachines goed gevonden wordt is natuurlijk in deze tijd niet meer weg te denken. Uit ervaring heb ik een tweetal gratis tools die je per pagina kunnen helpen met het verbeteren van je SEO prestaties.
SEObility https://www.seobility.net/en/seocheck/
SEObility is een tool om snel te zien op pagina-niveau hoe goed een website het doet op gebied van SEO. Maar deze tool neemt ook diverse andere aspecten mee, voornamelijk met het oog op snelheid / performance. Daarnaast geeft hij duidelijke feedback op verbeterpunten die er mogelijk zijn.
Wat is een goede score?
Het streven is om altijd boven de 80/100 te scoren, dat is het moment waarop de tool een groene score teruggeeft.
SEOSiteCheckup https://seositecheckup.com/
Omdat SEO een gebied is waar een second opinion altijd goed is neem ik ook SEOSiteCheckup mee.
Let op; Deze tool heeft wel 1 nadeel; je kunt hem maar 1 x per dag per IP draaien.
Wat is een goede score?
Het streven is om altijd boven de 80/100 te scoren, dat is het moment waarop de tool een groene score teruggeeft.
Pageload
Goed bezig zijn met SEO is belangrijk maar als je website niet op een goede manier laad kan dat de nodige nadelen hebben op zowel je SEO als op de ervaring van je bezoeker. Niemand, of het nu om een mens of een zoekmachine gaat houdt van een langzame website.
Maar daarnaast is soms een snelle website alleen nog niet de oplossing. De momenten waarop zaken laden kunnen ook enorme impact hebben op de ervaring.
Pingdom https://tools.pingdom.com/
Pingdom heeft hun snelheidstest voor websites gemaakt om te helpen de laadsnelheid van websites te analyseren en te leren hoe je ze nog sneller kunt maken. Hiermee kun je vaststellen of een webpagina snel is, langzaam, te groot, welke praktische tips en best practices je wel / niet volgt, etc.
Daarnaast is Pingdom met de feedback duidelijk in wat voor acties jij, of je host kunnen nemen.
Let op; Je kunt met Pingdom gebruik maken van verschillende servers om vanuit te testen. De server in Amsterdam is echter een al een aardige periode geleden te vervallen gekomen. Voor testen in Europa is het aan te raden om gebruik te maken van de locaties Frankfurt en London.
Wat is een goede score?
Dit hangt een beetje van je website af maar zo snel mogelijk… Nee om een indicatie te geven zou eigenlijk je website altijd onder de (1) seconde moeten kunnen laden. Dit om even terug te verwijzen naar studies dat mensen in micro-moments al beslissen wat ze gaan doen, dus iedere ms telt in feite.
Load times of ySlow Browser extensies (beschikbaar voor Chrome / Firefox)
Net zoals op het gebied van SEO is het aan te raden om op gebied van pageload een second opinion te hebben.
Load times is eigenlijk alleen bedoeld om een duidelijk beeld te geven van de tijd die nodige is voor de verschillende stadiums van pageload zoals; Redirect, DNS, Connect, Request, Response, DOM, Interactive, Content loaded, Load event. Als ergens een onverklaarbare lange tijd voor nodig is zit er waarschijnlijk iets van een bottle-neck die je moet aanpakken.
ySlow is een tool welke origineel door Yahoo ontwikkeld is voor het intern goed kunnen beoordelen van pagina’s op gebied van performance. ySlow neemt enorm veel aspecten mee, van server setting, tot het optimaliseren van afbeeldingen, tot het aantal blokkerende elementen.
Wat is een goede score?
De score wordt hierin twee delen gegeven; Grades (F-A) en 0-100.
Een goede score is hierbij eigenlijk al een grade B (80+) een grade A (90+) is mooi maar vaak redelijk veel werk om voor elkaar te krijgen.
Tools van Google
Laten we realistisch zijn, als we zeggen zoekmachines dan bedoelen we Google. Natuurlijk heb je Bing, DuckDuckGo, Yandex en Baidu. Maar de markt ligt bij Google. Met uitzondering van Yandex in Rusland en Baidu in Azië.
Natuurlijk heeft Google zelf ook de nodige tools om inzicht te krijgen in zowel SEO als Pageload. Maar voor ik ze behandel een waarschuwing van tevoren; het zijn misschien niet de beste tools voor hun doeleinden.
MAAR ik zou altijd aan raden om toch mee te nemen in het totaalplaatje.
Opvallende afwezige bij de tools is een echte SEO waardering vanuit Google. Google kiest er bewust voor om buiten de zoekresultaten om geen concrete waardering / ranking uit te spreken. Dat terwijl ze natuurlijk wel enorm veel richtlijnen en documentatie aanbieden op het gebied van best practices. Een goed begin punt daarin is; https://support.google.com/webmasters/answer/7451184?hl=nl
Maar Google biedt wel een heel scala aan andere tools en daarvan pak ik degene die je op de gebieden van SEO en pageload het meest concrete feedback kunnen geven.
Google Search Console
URL: https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=nl
Google Search Console is een gratis dienst van Google. Met deze dienst kun je als website eigenaar / beheerder de aanwezigheid van je website in de zoekresultaten van Google bijhouden en controleren. Onlangs heeft deze tool een nieuwe interface gekregen waarmee je nog meer historische data kunt inzien.
Google Search Console wil je gebruiken om inzicht te verkrijgen hoe Google je website indexeert. Of er problemen zijn met je website, wat die zijn. Om meer inzicht te hebben in het zoekverkeer.
Google Analytics
URL: https://analytics.google.com/analytics/web/
Google Analytics is gratis software van Google om statistieken van je website weer te geven. Zo kun je met deze dienst eenvoudig zien hoeveel bezoekers er op je website komen, wat de verkeersbronnen zijn, welke pagina’s worden bekeken en waar een bezoeker uitstapt.
Kortom: een statistiekendienst van Google die je veel inzicht geeft over bezoekers op je website.
In combinatie met andere tools van Google verkrijg je inzicht in je bezoekers. Analytics wordt door veel bedrijven gebruikt, alsook door SEO specialisten. Door GA te gebruiken krijg jij in de basis heel veel inzicht.
Google Analytics kan je enorm veel inzicht bieden maar het kan door de hoeveelheid ook lastig zijn om een goed beeld te krijgen van de voor jouw specifiek belangrijke zaken.
Google Structured Data Tool
URL: https://search.google.com/structured-data/testing-tool/
Als we een laag dieper gaan en kijken naar optimalisatie welke gericht is specifiek op de zoekmachine en niet op de zoekende dan kom je terecht bij zaken zoals structured data. Iets wat met zaken zoals rich snippets, featured snippets, knowledge grapshs etc. stees belangrijker begint te worden.
Voor meer informatie over Structured data en de mogelijkheden die het bied verwijs ik je naar; https://developers.google.com/search/docs/guides/intro-structured-data
Gelukkig zijn veel applicaties, thema’s en plugins voortaan druk bezig om te zorgen dat je website / platform voorzien is van deze structured data.
Maar je moet ook kunnen zien hoe het daarmee staat op gebied van je website / platform. Daarvoor heeft Google de Google Structured Data Tool in het leven geroepen.
Google Pagespeed Insights
URL: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=nl
Waar ik heel tevreden mee ben zijn de andere tools van Google zoals hierboven genoemd is Google Pagespeed Insights een tool waar ik met gemengde gevoelens naar kijk.
De reden is dat de tool in essentie misschien ook te weinig concrete acties / advies geeft op wat je daadwerkelijk kan doen. Maar ook te specifiek op vaste meetpunten kijkt, welke niet altijd even eerlijk zijn ten opzichte van je website / platform.
MAAR het is een tool die toch ook een indicatie geeft vanuit Google en dat feit moet je niet vergeten. Ik ben echter wel van mening dat als je in de andere tools een goede waardering krijgt en in Google Pagespeed Insights niet, dat dat meer aan Google Pagespeed Insights ligt dan dat het aan je website / platform ligt.
Veel werk dat optimaliseren
Dat is nou eenmaal simpelweg zo, er komt zoveel kijken als het gaat omtrent het hebben van goed inzicht in de prestaties van je website / platform. En pas als je dat hebt kun je gaan kijken naar hoe ga ik er nog meer uithalen.
Maar iedere keer begint die cirkel van optimalisatie weer. Je kunt daar altijd mee door blijven gaan want de perfecte website bestaat niet. Er zullen altijd nieuwe technieken bijkomen, aanpassingen op bestaande technieken komen en ga zo maar door.
Ik hoop middels dit item je het nodige inzicht gegeven te hebben in tools waarmee je zelf een start kunt maken op het gebied van optimaliseren van je website / platform. Maar ik begrijp ook zeker dat het redelijk veel werk is en dat niet iedereen dit zelf zou willen doen. Mooi is dat ik daar juist dol op ben!
Als je zegt van ik wil samen kijken naar een maatwerk oplossing op gebied van optimalisatie dan heb ik graag contact met je zodat we samen kunnen kijken wat we voor jou en je medium kunnen betekenen.
Het pad naar performance begint hier!