Influencer marketing – Ga verder dan social!

Op het web worden we blootgesteld aan enorm veel manieren waarop we onze bezoekers kunnen bereiken. Een trend die sinds een aantal jaren een heel stuk meer in de spotlight gekomen is; influencer marketing.

Influencer marketing is een onderwerp wat bij lang niet alle bedrijven wordt ingezet, of zelfs ook maar even bij wordt stil gestaan. Veelal omdat er een aantal misvattingen omtrent leven en veel partijen niet goed weten wat het inhoud.

Wat is Influencer marketing?

Voordat ik inga op wat de misvattingen, mogelijkheden en verdere zorgen zijn op gebied van influencer marketing is het eerst goed om te weten wat het concept inhoud.

Het is een vorm van marketing waarbij activiteiten worden ontplooid om een specifieke (groep) influencer(s) te bereiken. Deze subset probeer je te activeren in tegenstelling tot het doorgaans benaderen van de potentiële markt als geheel.

Deze vorm van marketing speelt een steeds grotere rol binnen de marketing-opties van bedrijven en organisaties, omdat zij beseffen dat hun marketing via de traditionele kanalen niet meer de kracht hebben die ze voorheen hadden.

Waarom influencer marketing werkt?

Een goede influencer-marketing campagne wordt ingezet in samenwerking met een influencer die in contact staat met de doelgroep van jouw merk.

De volgers van de influencer voldoen allemaal aan een bepaald interessegebied, waardoor deze veelal tot dezelfde doelgroep behoren. Hierdoor is de efficiëntie van de campagne vaak vele malen hoger dan bij andere marketingvormen.

De voordelen

Als je kijkt naar de essentie dan is het grootste voordeel van wat deze vorm van marketing bied misschien al wel duidelijk. Niet meer op iedereen hoeven te richten maar op de subset aan gebruikers die na stimulatie de boodschap verder gaan dragen voor jouw bedrijf of organisatie.

De influencers kunnen snel en grootschalig je bericht/boodschap verspreiden onder de hele doelgroep. Influencers zijn om deze reden ook belangrijk in succesvolle viral marketing campagnes.

Hoe pas je influencer marketing toe?

Het belangrijkste is het bepalen van de influencer die geschikt is voor jouw bedrijf / merk.
De stijl en manier waarop hij / zij zijn gevolg benaderd moet passen bij hoe de uitingen van je bedrijf / merk zijn.

Afhankelijk van de achterban van de influencer en het platform waarmee er contact is opgenomen loopt de prijs per campagne uiteen. Daarbij beïnvloed het verschil tussen micro- en macro-influencers de prijs aanzienlijk.

Afhankelijk van het doel en het budget kan er gekozen worden voor influencers met een grotere of kleinere aanhang. Zodoende is influencer-marketing voor veel meer bedrijven toegankelijk dan er vaak wordt gedacht.

Hoe vind je de voor jouw bedrijf geschikte influencer?

Influencers zijn geen beroemdheden, maar individuele personen met elk hun eigen niche en aanhang. Zij hebben verstand van zaken en spreken vol enthousiasme over hun expertise.

Authentiek en betrouwbaar

Die authenticiteit waarderen de volgers, waardoor zij als betrouwbaar worden beschouwd. Uit studies blijkt dat circa 82% van de consumenten aangeeft een aanbeveling te zullen opvolgen die gegeven wordt door een influencer.

De betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van influencers is dus hoog. Vaak vele malen hoger dan zoals mensen dit zien als het uit de mond van het bedrijf zelf komt.

“Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend” was vroeger een leuke gevonden concept maar het publiek is simpelweg slimmer geworden en kijkt door de laag van het bedrijf heen. Dat is waarom ook reviews, testimonials, mond-tot-mond reclame vaak sterker zijn dan een algemene sales uiting.

Wees kieskeurig

Maar wees heel kieskeurig bij het kiezen van een influencer. Er zijn genoeg praktijk voorbeelden van dat een influencer verkeerd is uitgepakt. Een voorbeeld is The Green Happiness.  De vrouwen stonden namelijk in hun niche bekend vanwege de gezonde voedingstips die ze gaven.

Dat is totdat het Voedingscentrum hen tegensprak op basis van wetenschappelijk onderzoek.
Zie onder andere; https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/27/voedingscentrum-waarschuwt-voor-the-green-happiness-a1523518  of  https://www.nu.nl/eten-en-drinken/4327617/voedingscentrum-waarschuwt-dieet-the-green-happiness.html 

Als het verkeerd gaat, dan kan het juist je betrouwbaarheid en invloedrijke reputatie naar de haaien sturen. Bekijk daarom kritisch of de influencer daadwerkelijk verstand heeft van zaken.

Raadpleeg bij twijfel bijvoorbeeld een (externe) expert, om na te gaan of de informatie daadwerkelijk klopt en onderbouw deze.

Hoe meet je het allemaal?

Het meten van wat een influencer daadwerkelijk betekent kan nog relatief lastig zijn. Want wat is afkomstig van de influencer en wat niet?

In veel gevallen zul je middels de nodige referrer urls al het nodige kunnen herleiden. Maar je zult niet alles via deze manier terug kunnen leiden tot aan de influencer.

Vaak worden influencers daarom ook voorzien van affiliate links welke speciale codes bevatten die ze kunnen hanteren richting hun gevolg.

Een belangrijke tip is om in bijvoorbeeld een Google Analtyics te zorgen dat je een annotatie maakt zodat je er een duidelijk beeld van blijft houden.

Influencer marketing en ikzelf

Zelf houd ik me bezig met alle ontwikkelingen die er op marketing gebied zijn. Ik kijk derhalve ook naar de mogelijkheden die er zijn op het gebied van influencer marketing.

Maar in alle eerlijkheid ben ik op dit gebied nog aan het groeien en zal ik waar nodig ook met partijen schakelen die van influencer marketing hun core business hebben gemaakt. Ik kan namelijk wel dingen beweren, maar ik maak ze liever waar dan dat ik ze beweer. Maar ik denk persoonlijk dat ik me met best wel veel aspecten bezig houd.

Laat een Reactie achter