De wereld van SEO is enorm, maar aangezien qua het web steeds meer focus uitgaat naar e-commerce platformen, wil ik een keer extra aandacht aan besteden. Met het oog op aanbieden van honderden of zelfs wel duizenden producten (of variaties daarvan) is SEO een uiterst belangrijke factor. Met alle ontwikkelingen die plaatsvinden sluipen er vaak ook helaas misvattingen de wereld in, laat me de voornaamste misvattingen met oog op e-commerce platformen in deze voor je proberen te ontkrachtten.
1. Google Ads Keyword Planner Tool misvattingen
Dit punt is misschien tweevoudig en daarom ook met stip op 1 in deze lijst.
Zoekwoorden zijn belangrijk maar we leven in een tijd waarin dat juist iets minder het belang begint te worden.
Als je kijkt naar het primaire doel van een zoekmachine van Google is dat; het beste antwoord geven op de zoekopdracht. Maar hoe doe je dat?
Zoekwoorden of intentie?
Doe je dat door je te baseren op zoekwoorden? Nee, je kijkt naar de intentie (en eventueel naar het eerdere gedrag) van degene die de zoekopdracht doet. Daarmee krijg je namelijk meer passende content dan alleen zoekwoorden.
Vaak valt een zoekopdracht in 1 van de 4 onderstaande momenten;
- I-want-to-know
- I-want-to-go,
- I-want-to-do
- I-want-to-buy
Deze momenten zoals Google ze zelf noemt en verder toelicht op; https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-resources/micro-moments/4-new-moments-every-marketer-should-know/, moeten passend aangegrepen worden om juist de aandacht te trekken van je klant.
Zoekwoorden kunnen helpen maar zoeken is veel meer gericht op intention / behavior dan veel specialisten in de SEO wereld in vaak toe durven te geven. Vaak omdat het makkelijker is te richten op een zoekwoord dan een intentie.
Keyword Planner Tool accuraat?
Buiten dat feit is het zo dat uit verschillende hoeken bewezen is dat de Google Ads Keyword Planner Tool simpelweg niet erg accuraat is met de schattingen die ze geeft.
Moz heeft hier een zeer diepgaand item over geschreven; https://moz.com/blog/ranking-keyword-research-tools wat ik je zeer zeker aan zou willen raden indien je toch achter de Google Ads Keyword Planner wilt blijven staan.
2. Content is King en de misvattingen?
Voor dat ik toelicht waarom het in geval van een e-commerce focused platform niet de best passende oplossing zou zijn wil ik voorop 1 ding duidelijk maken;
Content IS King!
Voor ontzettend veel platformen, websites, etc. is “Content is King” meer dan zeker nog steeds waar. Je wilt dynamiek, je wilt goed geschreven content bedoeld om te voldoen aan de zoekintentie van je bezoeker en potentiële klant.
Daar moet je tijd insteken, je moet nadenken over wat bij je doelgroep en demografie past. Wees informatief (of zelfs educatief), wees commercieel, wees uitdagend.
Content en E-commerce
Als je kijkt naar een e-commerce platform dan heb je het vaak al gauw over honderden of zelfs duizenden producten. Dan heb je nog zaken zoals varianten, combi-deals en ga zo maar door.
In feite heb je ontzettend veel content, al zonder dat je content erbij moet gaan maken.
De noodzaak voor content is dan simpelweg anders. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je de product content slap moet aanpakken. Nee nee, wees ook daar informatief, commercieel, uitdagend; in feite alles wat je normaal ook zou zijn.
Als er de ruimte is en de toepasbaarheid voor een specifieke blog voor je niche of voor in-house nieuws / ontwikkelingen dan is het natuurlijk goed om te doen. Maar ga het niet doen om te doen.
3. Link building is een prioriteit, een misvatting?
Het verkrijgen van links is op de lange duur niet mis mee. Maar er leeft in de SEO e-commerce wereld een misvatting dat het verkrijgen van links een heel hoge prioriteit moet krijgen. Er zijn vaak andere zaken op SEO vlak die je eerder moet doen ten opzichte van de link building.
Link building kost veel tijd
Link building is daarnaast tijdrovend als het goed wilt doen. Het verkrijgen van links kan namelijk snel of langzaam gaan en daar heb je niet echt controle over. Daarnaast moet je goed in het oog houden dat je link-profiel organisch / natuurlijk overkomt voor Google.
Het bouwen van een linkprofiel waarbij rekening houdt met alle factoren welke van belang zijn, zoals Trust en Citation flow, is stiekem best veel werk. Daarnaast moet je het aanvragen van links bij de nodige partijen, pagina’s etc. ook iets zijn wat je ligt.
Soms gaat het uiterst makkelijk, je vraagt je link aan, het wordt geregeld.
Soms gaat het tergend langzaam of er zijn voorwaarden. Je vraagt je link aan, je krijg het verzoek om meer informatie te geven over de hoe en waarom, je krijgt te maken met kosten voor het plaatsen van de links of je krijgt simpelweg wekenlang (of maanden) geen reactie.
Dat zijn allemaal scenario’s welke zich voor kunnen doen en waar je op voorbereid moet zijn en vaak is het daarom beter om pas in een later stadium te gaan kijken naar link building.
4. Omgaan met klant content
Op een E-commerce platform heb je standaard al te maken met klanten en hun bijbehorende accounts. In heel veel gevallen zal je de klant de gelegenheid geven om een review, feedback of dergelijke te geven, dit zodat je je dienst uiteindelijk nog beter kunt maken.
Dat kan op je eigen e-commerce platform of op partijen zoals TrustPilot / TheFeedbackCompany / Google (Reviews). De voornaamste tip hier is als je het extern doet om iets van een weergave op je eigen medium te doen. Wat andere zeggen en vinden heeft namelijk een ontzettende kracht.
Maar 1 ding wat je vaak ziet op het gebied van e-commerce is dat men bang is voor ‘slechte’ reviews of feedback. Soms zie je zelfs dat als dergelijke interacties niet 100% positief zijn ze worden geweerd of verwijderd.
Neem het slechte en maak het goed
Je moet juist deze interacties als een kans zien. Als jij een 100% squeeky clean eigen medium hebt qua reviews/feedback … maar mensen geven op een Trustpilot / TheFeedbackCompany / Google (reviews) dat dat niet zo zou moeten zijn. Dan komt dat op andere klanten en mogelijk nieuwe klanten niet echt lekker over.
Je kunt veel beter professioneel omgaan met hetgeen wat mensen aangeven dan in feite slachtoffer worden van censuur of zelfs misleidend voorkomen.
Het kan je wat tijd en inspanning kosten maar juist laten zien dat je ook met dergelijke situaties goed om kunt gaan maken van je platform en bedrijf een sterker geheel.
5. Wees uniek – doe niet alles wat anderen doen
Imitatie is de reinste vorm van vlijen, een spreekwoord wat vaak gezegd word en ook van toepassing is op hoe vaak ontwikkelingen tot stand komen.
In essentie is daar niets mis mee; Kijken naar een concurrent op te zien hoe zij met zaken omgaan is niets mis mee. Maar je moet je inspanningen niet alleen maar baseren op wat zij doen. Op het web moet je juist laten zien wat jou uniek maakt.
Uniek zijn kan op een heleboel manieren. Dat kan door middel van hoe je je uitingen doet, hoe je zaken vorm geeft, hoe je aftersales werkt, wat je USP’s (unique selling points) zijn etc. In feite kan je alles bedenken, je kunt er vast op een passende manier uniek in zijn.
Dat neemt niet weg dat je dingen kunt leren van je concurrenten, verre van, zulk onderzoek is zelfs aan te raden. Maar verlies je niet met het nastreven van partij X omdat je precies zo wilt zijn als zij zijn.
Wees juist jezelf en uniek en maak dat zo aantrekkelijk mogelijk voor je klanten!
Ik ben zelf continu bezig om te kijken hoe ik op alle vlakken, niet alleen op gebied van e-commerce, het nodige kan doen om de klantervaring maar ook de SEO te verbeteren. Daarbij hoort ook het aan de kaak stellen van misvattingen die er spelen op het gebied van technieken.
Ben je opzoek naar iemand die samen met je meedenkt en ook je eerlijk zal zeggen of je te maken hebt met een misvatting al dan niet? Wees zo vrij om contact op te nemen zodat we samen kunnen kijken wat ik kan betekenen voor je!