Wordt een autoriteit op het web!

Het web kent ontelbaar veel websites, webshops, applicaties enzovoort. Maar wat maakt de ene website beter dan de andere? Dat kunnen veel factoren zijn. Factoren die wat meer voor de hand liggen zoals; uiterlijk, gebruik en vindbaarheid bijvoorbeeld. 

1 factor die vaak door bedrijven als het onderschoven kindje wordt gezien is; Autoriteit. Maar is dat terecht, want is een autoriteit zijn niet iets wat iedere website, webshop of applicatie zou moet nastreven?

Het belang van een autoriteit zijn

Laten we eerst eens goed kijken naar wat het nu inhoud om een autoriteit te zijn;

Volgens Wikipedia;

“Autoriteit is de aanvaarde macht van een persoon of een organisatie om een andere persoon of een groep te leiden.”  (zie; https://nl.wikipedia.org/wiki/Autoriteit)

Volgens VanDale;

“au·to·ri·teit (meervoud: autoriteiten)
(v) gezag
(m,v) overheidspersoon
(m,v) iem. met gezag op een bep. terrein”
(zie: https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/autoriteit#.W3Z7mZP7Sys )

In het kort is een autoriteit; een bepaalde organisatie of medium met gezag (wat je ook zou kunnen vertalen naar kennis) op een bepaald terrein. Nou dat klinkt toch als een iets wat je wilt zijn op het web in het vakgebied waar je zit met je bedrijf?

Ben jij een autoriteit?

Als je een autoriteit wilt worden in een bepaald vakgebied dan komen daar de nodige uitdagingen bij kijken. Hierover zo meer, maar laten we eerst eens duidelijk maken hoe je nu daadwerkelijk kunt aantonen en meten dat je een autoriteit bent.

Gelukkig kennen we op het web; domeinen.

Een domein is in feite voor enorm veel analytische zaken een soort van container. Daarmee bedoel ik dat de waardes (doorgaans) allemaal toegespitst worden op het domein. Dit geld voor je vindbaarheid, voor hoe een domein presteert etc.

Maar ook voor het inzichtelijk kunnen krijgen of je als een autoriteit op het web beschouwd wordt zijn er verschillende factoren. De meest belangrijke zijn; Trust flow (Domain Authority), Citation flow (Link Juice) zijn daarin de meest voornaamste.

Trust flow

De term Trust flow staat voor een waarde waarvan het getal voorspelt hoe betrouwbaar een domein is. Dit is gebaseerd op de hoeveelheid betrouwbare inkomende links naar het domein. Hoe groter het aantal betrouwbare links naar het domein des te hoger de Trust flow.

Echter geldt ook dat wanneer het aantal onbetrouwbare links groter wordt dat de Trust flow lager wordt. Websites met relatief veel inkomende links van betrouwbare websites zullen een hogere Trust flow hebben dan websites met relatief veel inkomende links van onbetrouwbare websites.

Trust flow wordt ook wel vaker Domain Authority genoemd.

Citation flow

Citation flow is een waarde waarvan het getal voorspelt hoeveel invloed het domein heeft. Dit is gebaseerd op hoeveel links naar het domein zijn gemaakt. Hoe groter het aantal links naar het domein des te hoger de Citation flow.

Hierbij wegen inkomende links vanaf URL’s met een hogere Citation flow zwaarder dan inkomende links vanaf URL’s met een lagere Citation flow.

Citation flow wordt ook wel vaak genoemd link juice.

Hoe meet je Trust en Citation flow?

Vooropgesteld er zijn een redelijk aantal tools op het web te vinden welke deze waardes kunnen meten. Ze allemaal doorlichten gaat misschien voorbij aan de strekking van dit item en derhalve beperk ik me tot de naar onze mening voornaamste oplossingen; SEO Majestic, Moz en Google.

Google

Google staat er dan wel bij maar geeft zelf eigenlijk geen echt concrete waarde meer. Vroeger (voor december 2013) kon je nog gebruik maken van de zogenaamde Google PageRank. Maar die waarde was redelijk beperkt in wat het daadwerkelijk aan je teruggaf.

Moz

SEO-specialisten zijn de waardes van Moz (https://moz.com/) gaan gebruiken omdat Pagerank te weinig inzicht gaf in de ‘waarde’ van URL’s. Nog steeds is Moz een partij die je enorm veel inzicht kan geven op SEO-gebied.

Maar daar zit misschien ook wel de keerzijde; Moz is 1 groot product met ontzettend veel opties. En dat is een goed ding maar soms is een tool wiens core business iets specifieks is beter dan een multi-purpose tool. (een strekking die voor veel meer dingen op gaat dan alleen voor dit voorbeeld)

Majestic SEO

Majestic SEO (https://nl.majestic.com/) claimt dat hun Flow Metrics een nauwkeuriger beeld geven van de waarde van een URL dan de metrics die Moz hanteert. SEO Majestic claimt tevens de grootste database van links te hebben die dagelijks wordt ge-update, in tegenstelling tot de maandelijkse update van Moz.

Om je een snel beeld te geven van de inzichten die in SEO Majestic aan de orde komen;

seo-majestic-preview-google

Bovenstaande is natuurlijk een extreem voorbeeld, want het is per slot van rekening Google en die hebben misschien wel een van d beste Trust (links) en Citation (rechts) flows.

Als je kijkt naar Trust en Citation Flow dan wil je eigenlijk dat de ‘vlam’ die SEO Majestic samenstelt ook echt als een vlam opbouwt.

Laten we eens kijken naar onderstaande voorbeeld;

seo-majestic-flows

De linker ‘vlam’ is veel sterker dan de rechter in deze. Daarnaast is de verhouding tussen Trust en Citation links dichter dan dat deze rechts is. Ook dat is een belangrijke factor die niet geheel vanzelfsprekend is.

Het is veel informatie maar misschien dat de video van Majestic SEO het nog een stuk duidelijker kan maken voor je;

Meten en een autoriteit worden!

Wow, rustig aan, ik snap dat je stappen wilt maken ook op dit gebied maar laat me je in ieder geval wat tips geven om goed om te gaan met het opbouwen van je Trust en Citation flow.

Veel mensen storten zich er namelijk zo hard op zonder stil te staan bij 1 heel erg belangrijke factor, en dat is Google.

Google kijkt heel erg naar hoe een link-profiel ontstaat, kort gezegd moet je ontwikkeling qua link-building en daarbij Trust en Citation flow op een organische manier tot stand komen. Met organisch bedoeld Google dat het natuurlijk moet ontstaan en niet geforceerd of gemaakt moet worden.

Derhalve tips hoe je met het bouwen van je link-profiel met oog op Trust en Citation flow aan de slag zou moeten gaan;

  • Ga voor de kwalitatieve links, ga niet voor hordes aan laaghangend fruit; soms een wat lager hangende link kan niet per definitie kwaad. Kijk qua kwaliteit ook eens naar hoe de Trust en Citation flow zijn van de links die je voor ogen hebt.
  • Ga voor links die ook daadwerkelijk iets betekenen met oog op de context van je content; als je een slotenmaker bent dan is een link van de bakker niet per definitie een waardevolle link, dan is een link bij een toeleverancier of fabrikant veel interessanter.
  • Vraag niet tientallen links in 1 keer aan, spreid het uit; als je nu opeens een 50 links gaat aanvragen en ze worden ook allemaal vrij kort achter elkaar gerealiseerd terwijl dat voorheen totaal niet gebeurde dan is dat opvallend / afwijkend van wat normaal is. Google ziet zulke zaken en zal bij argwaan onderzoek dan en eventueel actie ondernemen.

Kijk goed naar hoe je qua link wordt behandeld!

  • Wat is de anker-tekst? Je wil ook de dichtheid hiervan spreiden op verschillende manieren van noteren van je bedrijf. Soms gebeurd dit al onbewust maar juist erbij stil staan kan geen kwaad want als jij het soms anders zou noteren, dan doen andere mensen dat vast ook!
  • Gaat het om een dofollow, nofollow link? Er is al veel over geschreven worden maar in het kort geld hier ook voor dat het in natuurlijke balans moet zijn voor (je raad het al) Google.Natuurlijk zijn dofollow links qua link juice (Citation flow) het meest interessant. Maar ga daar niet alleen voor. Stel je kan een kwalitatieve link krijgen maar het is een nofollow? Dan zou ik zeggen gewoon doen.

Opbouwen van een link-profiel

Het bouwen van een link-profiel waarbij rekening houdt met alle factoren welke van belang zijn, zoals Trust en Citation flow, is stiekem best veel werk. Daarnaast moet je het aanvragen van links bij de nodige partijen, pagina’s etc. ook iets zijn wat je ligt.

Soms gaat het uiterst makkelijk, je vraagt je link aan, het wordt geregeld.

Soms gaat het tergend langzaam of er zijn voorwaarden. Je vraagt je link aan, je krijg het verzoek om meer informatie te geven over de hoe en waarom, je krijgt te maken met kosten voor het plaatsen van de links of je krijgt simpelweg wekenlang (of maanden) geen reactie.

Allemaal scenario’s welke zich voor kunnen doen en waar je op voorbereid moet zijn.

Ga ervoor!

Nee het is niet bedoeld om Marktplaats even te quoten met hun strekking. Maar ik bedoel echt dat je er gewoon voor moet gaan. Je bent alleen maar zo goed als je je ervoor inzet.

Ben je al een autoriteit in je vakgebied, super, werk dan hard om het ook te blijven en waar mogelijk nog beter te worden.

Ben je het niet? Nou daar is niks mis mee, want je wordt het ook niet zomaar even. Doe er alles aan om het te worden. Wees in feite de superheld versie van het medium wat je nu al bent en zorg dat men niet om je heen kan EN doe dat door juist het via de goede wegen te doen.

Laat je niet misleiden door blackhat, trucjes of volledig in te zetten op SEA.

Als je dat doet dan ben jij op weg om een superhe… autoriteit te worden! Vooruit stiekem ben je dan ook wel een klein beetje bezig om een superheld te worden hoor!

Dat allemaal gezegd te hebben; ik kijk indien gewenst graag samen met je naar wat voor jouw kwalitatief goede links zijn. Links die op een natuurlijke wijze je Trust en Citation flow zullen verbeteren en je samen met je algehele inzet voor je vakgebied een autoriteit van je op het web zullen maken!

Leave a Reply