Snelheid = performance = omzet?

Dat snelheid een steeds belangrijke factor aan het worden is voor je website / platform is algemeen bekend. Studies van partijen zoals Amazon geven aan dat het verschil van 1 enkele seconde een enorm verschil qua omzet / conversie kan betekenen.

Is het dan fair om de strekking te maken; snelheid = performance = omzet?

Snelheid = Performance?

Is snelheid alleen maar performance? Grotendeels wel, andersom is dat niet het geval.
Performance van een website is naast snelheid ook hoe je het op andere facetten doet zoals hoe goed je gevonden wordt, of het verkeer naar je website gericht verkeer is of niet en zo nog veel meer.

Maar in dit item wil ik niet teveel afwijken van de strekking van snelheid en dan is het goed om uit te gaan van het feit dat snelheid = performance.

Performance = Omzet?

Maar is performance dan gelijk aan omzet?
Omdat ik  toch de vergelijking maak met snelheid is het ook goed om daar iets dieper op in te gaan;

Snelheid in algemene zin is een factor maar met het begrijpen van hoe snel je website is heb je verschillende manieren hoe je dit daadwerkelijk kunt meten en begrijpen.

Snelheidstests

Er zijn een tal van snelheidstests op het web te vinden die allemaal claimen je het beste inzicht te geven in hoe snel je website laad en eventueel hoe die daarom presteert.

Om er een aantal te noemen;

en ga zo maar even door.

Realistisch gezien zijn niet al deze tools een even goede meting van je performance. Het heeft allemaal te maken met hoe men exact meet in de betrokken tools. Op dat gebied zijn de bovenstaande tools namelijk nog steeds vrij divers.

Welke tools te gebruiken?

Volgens Google moet je er zelf 1 kiezen en je eraan houden. En nee dat heb ik niet met het oog op dit item verzonnen; https://www.seroundtable.com/google-says-pick-one-speed-testing-tool-26034.html

Maar is dat advies slim te noemen?

stay-customer-focusedIk ben van mening dat je naar meer dan alleen de output van 1 of meerdere tools moet kijken. 

Voornamelijk moet je kijken naar de zogenaamde perceived speed (waarneembare snelheid) van je website.

Het is mooi als tools zeggen dat je website goed functioneert maar het gaat er naar mijn mening vooral om hoe je potentiële klant je website ervaart.

Mijn advies

Als alleen de testresultaten goed zijn maar de waarneembare snelheid niet, dan zal je zien dat je omzet / conversie er misschien zelfs geen baat van heeft. Veel eerder zal je merken dat indien de waarneembare snelheid goed is en testresultaten niet, dat je er meer omzet / conversie uit kan boeken.

Dus zet eerst in op de waarneembare snelheid en zorg dat je potentiële klant zo snel mogelijk door je website kan bewegen. Dat zal je conversie alleen maar ten goede komen.

Dat neemt niet weg dat het goed is om ook te weten wat een set van twee tools vind van je website.

Als ik kijk naar de bovenstaande dan zou ik je de volgende twee tools, naar mijn bescheiden mening, het beste kunnen aanraden;

Waarom geen Google Pagespeed Insights?

google-pagespeed-iconJe zult je vast afvragen waarom ik Google Pagespeed Insights niet meeneem als een tool die we aanraden. Want het is van Google dus het moet wel goed zijn, toch!

Begrijp me goed, veel van Google is goed, maar om te zeggen dat alles van Google is gaat me net te ver. Ik do dat omdat deze tool voor wat hij claimt te zijn een veel te beperkte scope dekt. Als je hem per se toch wilt meenemen is daar niets mis mee maar ga niet stressen als je daar het niet ‘goed’ in doet.

Wat voor opties zijn er om snelheid te verbeteren?

Er zijn redelijk veel factoren die kunnen bijdragen aan hoe de snelheid van je website naar voren komen.

Alles begint bij je host en dan begint het in feite al op wat voor harde schijf je website staat. Draait je website op een normale harde schijf of op een solid state drive? De lees / schrijf snelheid daartussen verschilt flink. Zo tellen, als ik alleen naar de hardware waar je website op draait, het beschikbare geheugen, de snelheid van het geheugen, de processor snelheid, de netwerk connectie van de hardware (100mbit /1000mbit).

Maar buiten de hardware om is ook belangrijk wat er op gebied van je webserver qua opties is ingericht, zie het even als de software. Daarbij moet je denken aan technieken zoals Memcached, Varnish, Redis welke je webserver met behulp van verschillende vormen van cache kunnen versterken.

Om je toch een beeld te geven van wat dit voor verschillende technieken zijn;

Redis

Redis is een cachingtechnologie die webapplicaties snel data laat bewaren en terug oproepen uit geheugen. Redis is net als Memcached een distributed cache, maar heeft meer onderliggende mogelijkheden.

Memcached

Memcached is een cachingtechnologie die webapplicaties snel data laat bewaren en terug oproepen uit geheugen, vaak veel sneller dan met een achterliggende klassieke databank te werken.

Varnish

Varnish is een reverse HTTP proxy, ook wel een HTTP accelerator genoemd. Het slaat bestanden of fragmenten van bestanden op in het geheugen, zodat uw site sneller werkt en de server minder belast.

Let op; Niet iedere host zal al deze technieken kunnen aanbieden, dus ook dat kan een reden zijn om voor host A of host B te gaan.

Buiten de hosting en de randvoorwaarden van je hostingsomgeving is het zo dat je goed moet kijken naar hoe je website omgaat met de nodige assets (denk hierbij aan JS en CSS bestanden), want deze kunnen blokkerend werken op je pageload. Hier kan een caching plugin het nodige betekenen door middel van bijvoorbeeld het minifien (verkleinen) en concatten (aan een schakelen) van de assets.

Buiten snelheid

Als we buiten snelheid om kijken naar performance in de brede zin dan moet je daar ook je vindbaarheid in meenemen, je doelgroep en alle aspecten die daarin aanduiden of je het ‘goed’ doet. Ook deze onderdelen hebben naast snelheid een impact op de omzet / conversie. 

Pffff … dat is me veel informatie!

Helaas kan ik daar niet heel veel aan veranderen, vooral als ik transparant wil zijn over wat er mogelijk is. Het is simpelweg enorm veel informatie en dan probeer ik daarbij het zo praktisch als mogelijk voor je aan te leveren (want het is technisch nog een stuk meer informatie).

Ik kijk per situatie naar wat het meest geschikt is voor wat jij daadwerkelijk voor ogen hebt. Daarbij is het zo dat ik altijd met jou persoonlijk die vertaalslag wil maken want jij hebt het beste in je hoofd wat aansluit bij je dienst/product en dat wil ik natuurlijk precies weten.

Laat een Reactie achter