Brand voice; een absolute meerwaarde!

Het eerste waar je bij een merk aan denkt is vaak het beeldmerk (logo). Maar een merk is zoveel meer dan alleen maar een beeldmerk. Want de gehele manier van hoe je met je doelgroep omgaat vormt de klant-ervaring (de zogenaamde customer journey). Het gaat allemaal om herkenning; heb je als een stil gestaan bij hoe je klinkt als bedrijf? Hoe komt je merk-stem (brand voice) over?

Wat is een Brand Voice?

De term voice branding of brand voice wordt in de internetmarketing gebruikt om aan te duiden hoe je met behulp van uniformiteit bij de keuze van je woorden, houding en waarden je merk vertegenwoordigd, terwijl je jouw doelgroep aanspreekt.

In het kort; Het is hoe een merk zijn persoonlijkheid overdraagt aan het externe publiek, ongeacht het platform.

Waarom een Brand Voice?

Het overtuigen van je publiek om je diensten of producten af te nemen werkt het beste als je ze aanspreekt op de manier die het beste bij ze past. Dat is waarom het bepalen van een brand voice heel belangrijk is.

Maar het gaat ook zeker om wat wil je vertellen EN hoe wil je vertellen. Hiervoor moet je eerst een goed beeld hebben van wat je wil vertellen aan je doelgroep.

Je missie en visie als bedrijf zouden de wat in dit geheel al duidelijk moeten maken. 
De hoe, is een belangrijk onderdeel wat je ook wel de tone of voice zou kunnen noemen. Hier bepaal je bijvoorbeeld zaken zoals; gaan we formeel / informeel met klantcontacten om, is de voertaal Nederlands, Engels of beide.

Maar laten we vooral even teruggaan naar je doelgroep (en bijvoorbeeld de demografie).
Pas als je weet met wat voor leeftijdscategorie je te maken hebt, wat er voor een verdeling er is op gebied van geslacht en bijvoorbeeld wat de interesses zijn, kun je echt je tone of voice gaan bepalen.

Met een tool zoals Google Analytics (https://analytics.google.com/analytics/web/) kun je inzicht krijgen welke doelgroep gebruik maakt van je platform. En met behulp van die informatie kun je aan de slag!

Hoe bepaal je jouw Brand Voice ?

Het is lastig om in dit item voor jouw specifieke bedrijf de brand voice te gaan bepalen. Per slot van rekening weet ik bij het schrijven niets van jouw product / diensten, de doelgroepen die je wilt bereiken en welke je daadwerkelijk bereikt en ga zo maar door.

Maar ik kan je wel de nodige tips meegeven om deze zelf (of samen met je team) te bepalen;

1 – Stel een representatief stuk content samen

Dit kan tekst, video, social uitingen etc. bevatten. Bekijk daarin welke uitingen ook van je concurrent zouden kunnen zijn. Laat degene waarvan je dit te zeggen vervallen. Zorg dat je juist de zaken erin laat die jouw bedrijf als merk uniek maken.

Want waarom moet men juist voor jouw bedrijf gaan? Wat maakt jou beter / unieker ten opzichte van de rest?

2 – Omschrijf je brand voice in 3 woorden

Bespreek met een brede strekking van je organisatie, inclusief PR-team, sales, enz. de geselecteerde inhoud / de beste voorbeelden van de merk-stem die je wilt uitstralen.

Probeer samen met je team de zaken die je wilt uitstralen samen te vatten in maximaal 3 woorden.

Dat is nog verdraaid lastig kan ik je vertellen maar laat me je proberen daarbij te helpen;Als je merk een persoon was, hoe zou je deze persoon dan aan iemand omschrijven (in ook maximaal 3 woorden)?

Bespreek vervolgens hoe je je concurrenten als mensen zou omschrijven. Ga hier mee door tot je jouw eigen unieke persoon hebt die een passende weerspiegeling is van je bedrijf (dit noem je met een mooi woord; company enbodyment).

3 – Maak een brand voice tabel

Met de stem van je merk gedefinieerd, laat je zien hoe deze concreter in je inhoud naar voren kan komen met behulp van een brand voice tabel. Deze tabel kan een essentieel naslagwerk zijn om ervoor te zorgen dat je inhoud (tekst, beeld. etc) consequent dezelfde tone of voice / uitstraling gebruikt.

Neem drie rijen voor elk van de primaire kenmerken, drie kolommen voor een korte beschrijving en werk ook zeker  de do’s en de don’ts uit. Voeg indien nodig een rij toe voor secundaire kenmerken die een beetje extra uitleg nodig hebben.

4 – Maak een VASTE gewoonte van je brand voice

Zorg ervoor dat degene die je content schrijft of schrijven, begrijpen hoe ze jouw merk-stem goed in kunnen zetten. Je hebt als je de eerdere stappen hebt gevolgd je stem en daarmee toon bepaald in een gemakkelijk te begrijpen tabel.

Hoe krijg je iedereen nu aan boord met het gebruiken hiervan?

De makkelijkste manier is om in ieder geval 1 keer met je schrijvers de tabel door te lopen. Bekijk enkele voorbeelden van inhoud die de aandacht trekken. Bespreek direct hoe je een aantal bestaande zaken zou herzien die niet een afspiegeling zijn van de gedefinieerde merk-stem.

Zorg dat er te allen tijde een digitale versie beschikbaar is van de gemaakte tabel, zodat iedereen hier op kan terugvallen.

5 – Herzie periodiek je brand voice

Een merk-stem tabel is niet bedoeld als een eenmalige tool. Naarmate je als bedrijf groeit of er nieuwe concurrenten op de markt komen, is het goed om de tabel te bekijken en deze te vernieuwen gebaseerd op deze ontwikkelingen.

Het zal hier in de meeste gevallen om kleine aanpassingen of zelfs nuances gaan, maar ook die zijn belangrijk.

6 – Toets op basis van conversie

Laten we eerlijk wezen, in veel gevallen gaat het om zorgen dat er omzet komt.  Toets dan ook periodiek of uitingen met behulp van een bepaalde merk-stem beter werken of niet. Je kunt dit bijvoorbeeld A/B testen met tools zoals Google Optimize (https://optimize.google.com/optimize/home/) om hier een duidelijk beeld van te krijgen.

Zet het mensen aan tot actie? Dan  zit je goed. Finetune en ga lekker door.
Zet het niet aan tot actie? Ga dan na waarom en indien nodig benader mensen waarom ze toch de keuze hebben gemaakt om af te haken.

7 – Vraag naar de ervaring van je gebruikers / klanten

Je kunt heel veel voorbereiden maar evalueren is net zo belangrijk. Je moet weten of je toepassing in het oog van je gebruikers / klanten een verschil maakt. Let wel dat je hierbij duidelijk onderscheid moet maken tussen product / dienst en de manier waarop je de interactie bent aangegaan.

Vraag dus niet alleen naar zaken zoals; Was de dienst / het product naar wens?

Vraag juist ook naar; Was alles met betrekking tot onze dienstverlening goed te begrijpen? Of zat je toch nog met vragen? Stel voor om als dat uitkomt even persoonlijk contact op te willen nemen om zo je dienst nog verder te kunnen verbeteren.


Afsluitend en misschien wel het allerbelangrijkste

Als je hebt besloten om gebruik te maken van een brand voice, pas die dan ook consequent toe in alle uitingen die je doet. Hoe vaak ik al niet gezien heb dat bedrijven op hun eigen website communiceren als Kwik, op social media als Kwek en in directe communicatie als Kwak.

Je wilt juist professioneel overkomen en daarbij hoort uniformiteit.

Ik hoop dat dit item je helpt om je brand voice te vinden, indien ik je daarmee kan helpen; laat het me gerust weten!

Laat een Reactie achter