Een goede website, wat is dat nu eigenlijk hedendaags? Het heeft met een reeks van factoren te maken of je website goed is maar een onmiskenbare factor in dat alles is hoe je gevonden wordt.
Daar komen zaken zoals SEA en SEO dan ook bij kijken. Aangezien ik zelf een enorme voorkeur heb om met behulp van gerichte SEO een website te verbeteren laten we eens kijken hoe ik dat zou aanpakken.
Waarom SEO en niet SEA?
Zie het zo; een website die eigenlijk heel erg slecht in elkaar zit met oog op SEO, conversie etc. kan met behulp van SEA gevonden worden. Maar zodra je de geldkraan dichtdraait is de kans dat je (helemaal) wegvalt uit de rankings op niet erg onrealistisch.
Zelfs ondanks dat SEA een indirecte boost kan zijn voor je SEO.
Een website die goed in elkaar zit op gebied van SEO heeft natuurlijk altijd ook concurrenten die SEA zullen inzetten. Maar door de tijd heen zal Google de content van een goed geoptimaliseerde website veel waardevoller vinden dan die van een website waar geen aandacht is geschonken aan SEO.
Dat neemt trouwens niet weg dat Google zelf ook een bedrijf is … een feit wat veel mensen nog steeds niet extreem goed lijken te snappen. Als je Google geld geeft helpt dat je rankings. Maar dat is geen organische werking. In feite vertekend het juist de realiteit. Pay to win zoals wij gamers ook wel zouden zeggen.
Natuurlijk heeft gericht SEO optimaliseren ook zijn kosten maar daar is het veel meer invest to win. Persoonlijk zou ik altijd aanraden om in te zetten op SEO waarbij SEA een ondersteunende maar nooit leidende rol zou moeten kennen.
Gevonden worden middels gerichte SEO
Laten we realistisch zijn; iedereen is zich voortaan wel bewust van het feit dat SEO een factor is waar je op moet inzetten. Maar er zijn ook enorm veel misvattingen over SEO.
Daarnaast heb goed gevonden én goed gevonden worden.
Hoe wordt je daadwerkelijk op een goede manier gevonden, waaraan je echt wat hebt op de lange termijn?
SEO = geen gouden weg
Voor dat ik een schets maak van de stappen voor een gericht SEO actieplan is het belangrijk om een mythe uit de wereld te helpen; er is geen gouden weg die je kunt toepassen voor ieder mogelijk product, branche, bedrijf of niche als het op SEO aankomt.
Als je goed met SEO omgaat spreekt dat voor zich want je speelt op de intentie in van de website / het platform, de bezoekers / het product en die kunnen enorm verschillen van bedrijf A en bedrijf B.
Partijen die claimen dat ze zonder daar met jou uitvoerig over nagedacht te hebben al uit te kunnen stippelen zullen zich voornamelijk richten op zoekwoorden (keywords). En dat mag gerust een onderdeel vormen van je SEO aanpak maar de intentie is waar het allemaal begint.
Kies dan ook altijd voor een partij die kijkt naar wat jouw doel is, vervolgens kijkt naar wat reeds aanwezig er is, dat evalueert / in kaart brengt en daarop concrete acties / stappen zal uitwerken SAMEN met je.
Alleen dan heb je een echt gerichte aanpak.
Stappen voor gerichte SEO
Maar je kunt wel een aantal stappen benoemen als het gaat om zoekmachine optimalisatie (SEO) die nagenoeg op alles toe te passen zijn, waardoor je toch iets van een rode draad hebt.
Stap 1 – Leer elkaar kennen
Zonder dat jij het product, de branche, de niche etc. kent kun je wel gaan optimaliseren. Maar waarvoor optimaliseer je dan heel concreet? Nee, ga in gesprek met de partij, ontdek wat ze willen doen, bepaal de intentie (verkopen, informeren, educatie etc.)
Pas met die informatie weet jij waar zij naar toe willen en wat er van jou als SEO-partner verwacht zal worden.
Stap 2 – Evalueer wat er bestaat
Zonder te kijken naar wat men heeft ga je misschien dingen doen die totaal niet nodig zijn. Als partijen aan de slag gaan met iemand voor de SEO wil dat niet per definitie zeggen dat alles wat ze gedaan hebben helemaal niets waard is.
Evalueer wat er bestaat zodat je een nul-meting / basis hebt van waaruit je gaat werken.
Het grote voordeel is ook dat als je dit doet de klant een goed beeld heeft van waar staan we. Maar ook dat jij kan aangeven wat er met SEO zoal mogelijk is. Je maakt het allemaal stukken tastbaarder en daar zijn klanten dol op, want vaak is SEO alleen maar een ‘begrip’ voor ze,
Stap 3 – Bekijk het bestaande verkeer
Vaak wordt er bij het optimaliseren voor de zoekmachines gekeken naar het sturen van verkeer naar een website. Dat op zichzelf is een goede zaak. Maar soms wil je juist een bepaalde doelgroep / demografie bereiken met je website en dan is het focussen alleen op het aantrekken van verkeer niet het meest ideale doel wat je voor ogen kunt hebben.
Gericht verkeer
Je wilt in een dergelijk geval juist gericht verkeer aantrekken. Doorgaans is de reden daarvan dat deze doelgroep / demografie hetgeen is wat je op je website wilt aanspreken. Zij zullen ook dan het meest genegen zijn om richting het doel van je website (de conversie) te gaan.
Ze willen “meer verkeer”
Indien je website / platform nog (relatief) nieuw is, is de naamsbekendheid vaak het belangrijkste primaire doel. Mensen moeten met je bekend raken , over je gaan praten en het is in dit eerste stadium het belangrijk om simpelweg zoveel mogelijk mensen te bereiken.
Dit kan door goed om te gaan met je zoekmachine optimalisatie (SEO), maar ook kan in deze periode adverteren in de zoekmachines (SEA) een toegevoegde waarde zijn. SEA juist omdat je op snelle manier je naam op zoekwoorden naar voren kunt laten komen.
Kosten SEA
Wel is het zo dat aan SEA natuurlijk directe kosten verbonden zijn en je wilt op den duur je SEA traject zo beperkt mogelijk houden. Want iedereen kan betalen om gevonden te worden maar wat win je er dan uiteindelijk concreet mee (ik doe deze strekking express, omdat hij voor sommige partijen ook kan werken).
Stap 4 – Vergroot het verkeer
Als het verkeer eenmaal loopt is het raadzaam om de passende balans te zoeken zodat je verkeer krijgt wat meer gericht is op de intentie. Daarmee bedoel ik dat je in dit stadium juist de specifiek gewenste doelgroep moet gaan benaderen. Want als het goed is, is juist met hun in het achterhoofd je website en content ingericht.
Heel belangrijk is dat je ook een goed beeld krijgt of je de gewenste doelgroep bereikt of juist een andere doelgroep. En daarbij jezelf ook de vraag stelt of je in deze meer moet gaan richten op je gewenste doelgroep of op de doelgroep die je nu bereikt.
Met dat in gedachte kun je specifieker gaan richten op het gewenste doel.
Stap 5 – Stimuleren gericht verkeer
Als je de andere stappen gevolgd hebt is het nu tijd om je doelgroep te gaan stimuleren met het oog op conversie. Dit kan allerlei kanten op; maar maak het voor je doelgroep nog interessanter om juist voor jouw ‘product’ te gaan. Dit kan middels een actie zijn, maar kan ook zijn dat je juist inzet op duurzaamheid of andere facetten van de maatschappij.
Stap 6 – Evaluatie / rapportage
Heel belangrijk is bij SEO de evaluatie/rapportage. Hierin kijk je of de stappen die je genomen hebt daadwerkelijk hebben bijgedragen aan het behalen van je doel, of in ieder geval je dichter bij je doel bent gekomen dan je voorheen was.
Zonder de eerder genoemde evaluatie/rapportage heeft het werken aan SEO misschien simpelweg geen zin. Dit omdat je dan nooit een goed beeld krijgt van de progressie die je maakt. Je kunt de stappen buiten de conversies aan zich dan ook niet tastbaar maken voor je klant.
Met die informatie op zak kun je conclusies trekken en de cyclus verbeteren en weer in gaan. Want SEO is een zogenaamd ongoing proces. Het is iets waar je net als met techniek niet in stil mag staan, want anders loop je gewoonweg achter.
Afsluitend
Dit is natuurlijk allemaal maar even een snelle schets, maar het belangrijkste wat je hier misschien wel uit moet halen is het volgende;
Gerichte SEO optimalisatie waar je echt wat aan hebt kan alleen maar door middel van een goede samenspraak over intenties. Waarbij de intentie / het doel van jouw website/platform de allereerste stap is in het bepalen van hoe verder!
Als je met mij daar eens over wilt sparren, laat het dan gerust weten!