Aangezien Google nagenoeg nooit stil staat is er iedere zoveel tijd wel weer een nieuwe ontwikkeling. Zo ook no click SERPS welke ook wel geregeld de 0 position worden genoemd.
Maar hoe moet je nu eigenlijk met deze ontwikkeling omgaan? Want ze hebben een impact op hoe je met zowel SEO en SEA moet omgaan.
Wat zijn No Click SERPS?
Door aanpassingen in hoe de zoekgigant de zoekresultaten (SERPS) weergeeft heeft het fenomeen no click SERPS het afgelopen jaar flink terrein gewonnen. Het is echter iets wat al jaren bestaat maar nu zover is dat je er niet meet omheen kunt.
Maar wat is nu precies een no click SERP. In feite zegt de naam het al maar laten we toch even de exacte strekking ervan duidelijk maken. Het gaat hierbij om zoekopdrachten die eindigen ZONDER dat er enige klik van de gebruiker volgt naar een resultaat in de zoekresultaten.
Wat dat kort betekend is dat Google de informatie op zo een dergelijke manier heeft kunnen aanbieden, zodat de zoeker zijn/haar antwoord/oplossing al heeft ontvangen zonder dat er een klik voor nodig was.
Klink absurd? Vanuit een marketingoogpunt, ja misschien wel een beetje.
Maar vanuit de filosofie van Google is het eigenlijk precies waarnaar ze streven. Voor wie het niet weet is de gedachte van Google als een zoekmachine om 1 exact ding te doen;
Het samenbrengen van de zoekopdracht (probleem) met het beste passende antwoord (oplossing).
Dat er meerdere oplossingen zijn is goed maar de zoekmachine moet/is steeds slimmer (ge)worden. Dit betekent aan de hand van de bijna oneindige dataset dat ze steeds beter kunnen aansluiten op de intentie van de zoeker.
Hierdoor kan de zoekmachine niet alleen meer suggesties doen, maar daadwerkelijk afwegen wat het beste resultaat is van de overeengekomen suggesties. Zo erg zelfs dat deze zero click / 0 klik resultaten daadwerkelijk beter worden bevonden dan alle andere resultaten (die het NOG wel aanbied).
Ik speel daarbij even in op een mogelijk toekomstbeeld waarin je misschien zelfs gewoon voortaan maar 1 resultaat krijgen. (Met een fallback naar meer resultaten).
Want hey het is en blijft Google, dus je weet maar nooit!
De impact van No Click SERPS
We kunnen er niet meer omheen door het snel stijgende percentage zoekopdrachten dat eindigt ZONDER klik op een daadwerkelijk zoekresultaat.
In juni / juli 2019 is dat percentage voor het eerst boven de 50% gekomen wijzen verschillende studies uit. Het fenomeen dwingt ons als marketeers mede door deze forse stijging om anders te kijken naar het toepassen van online marketing strategieën.
Opvallend was dat voornamelijk op mobiel, waar het gros van het zoekvolume zich hedendaags bevindt, de groei extra zichtbaar was. Dit is wellicht te wijten aan een ander fenomeen, voice search waarbij de assistent al vaak een (voor-)keuze heeft gemaakt voor je.
Maak er werk van!
Maar geen klik op een resultaat betekent niet per definitief dat er ook geen kansen liggen om hier goed op in te kunnen spelen.
Zorg ervoor dat je resultaten zo compleet mogelijk worden weergegeven in de zoekresultaten en zet in op rich snippets welke je met gestructureerde gegevens kunt verkrijgen.
Het grootste voordeel van rich snippets is dat je meer op zult vallen in de SERPs (zoekresultaten) en kun je meer informatie tonen. Een aantal voorbeelden zijn reviews, datum, auteur, prijs. Maar het belangrijkste is pas toe wat daadwerkelijk ook in je verlengde ligt.
Het doel is om de zoeker zoveel mogelijk informatie te verschaffen, maar sta erbij stil dat mensen al lang niet meer zo snel zullen klikken op een resultaat als voorheen. Dat is gewoon een feit van hoe zoekmachines gegroeid zijn en mensen veranderd zijn.
Maar je moet daar uiteindelijk toch in mee. Verzetten heeft geen zin want zo raak je alleen maar achter op de concurrentie. Dus de beste tip; werk een je content, werk aan je pagina’s, optimaliseer en zorg dat jij door Google wordt gezien als de zero click serp.
Maar ook al wordt je niet gezien als de zero click SERP. Als je je uiterste best doet met oog op je content om te voldoen aan de intentie van de zoeker dan ZOU je het al goed moeten doen.
Branding
Als je druk bezig bent met het verbeteren van je producten / diensten of in het kort de content van je website / platform. Dan moet je de branding niet uit ogen verliezen.
Vooral als je nog niet een gevestigde order bent qua naam dan kan het altijd een secundair doel van SEO en SEA zijn om je naam onder de aandacht te brengen
Gebruik de SERPS als een manier om bij een voor jou interessant publiek te worden vertoond. Het effect ervan is misschien moeilijker te meten, maar het zorgt voor awareness en het verhoogt de exposure (je zichtbaarheid) van je merk.
Maar ik wil daar de kanttekening maken dat je goed moet beslissen als bedrijf wat voor op moet staan; je merk of je doel(groep). Bekijk daarvoor ook mijn vorige item “Intentie is de basis”; https://patrickdankers.nl/intentie-is-de-basis
No click sta erbij stil!
Ik houd me op dagelijks vlak enorm bezig met de technieken en ontwikkeling met het oog op Google. Maar daarnaast wil ik kwaliteit leveren door te zorgen dat ik samen met jou voor ieder project het maximale eruit kunnen halen.
De zero click is daar een voorbeeld van maar ik kijk altijd verder gebaseerd op jouw specifieke wensen en eisen.
Zullen we samen zorgen dat jij ook zoveel mogelijk kans hebt op zero click resultaten? … Eh helaas is het in contact komen nog wel 1 klik weg … maar je laat dat je niet verder tegen houden toch?!